ראשי / כתבות ומאמרים / מהפכה סולארית בישראל: אישור למתקן פוטו וולטאי קטן בתוך שבועות בלבד

מהפכה סולארית בישראל: אישור למתקן פוטו וולטאי קטן בתוך שבועות בלבד

משהו טוב עובר על התחום האנרגיה סולארית בישראל בתקופה האחרונה. שורה של צעדים עוקפי-בירוקרטיה נכנסו לאחרונה לתוקפם, והם מעניקים שורה של הקלות לבעלי מתקנים פוטו-וולטאים בהספק של עד 50 קילו-ואט (קוו”ט).

בעלי מתקנים קטנים יכולים ליהנות עכשיו מההקלות הבאות:

  • פטור מהיתר בניה
  • אישור מחברת החשמל בהליך מזורז
  • פטור מביקור טכנאי מטעם חברת החשמל
  • הפחתה משמעותית של היטל ההשבחה והעלאת הכדאיות הכלכלית של הפרויקט

בניגוד לרפורמות קודמות בתחום, נראה כי הפעם התגייסו כל הגורמים הנוגעים בדבר בכדי לסייע, לייעל ולקצר תהליכים שישחררו את שוק המתקנים הפוטו-וולטאים הקטנים מכבליו המלאכותיים.

 

פטור מהיתר בניה

הסנונית הראשונה לבשר את בואה של מהפכת המתקנים הקטנים היא רפורמת הפרגולות של משרד הפנים, אשר נכנסה לתוקפה ב-1 באוגוסט 2014 ופוטרת בעלי מתקנים פוטו-וולטאים בהספק של עד 50 קוו”ט מההליך המייגע הכרוך בהוצאת אישור בניה (טופס 4).

למרות שהרפורמה עדיין לא אושרה באופן פורמאלי במליאת רשות החשמל, החל מה-17 באוגוסט 2014 כבר מאושרות בקשות להקמת מתקנים פוטו-וולטאים קטנים ללא היתר בניה והרפורמה מיושמת בשטח.

עד שיתקבל האישור הפורמאלי יכולים הצרכנים להגיש טופס “בקשה לפתיחת הזמנה להקמת מתקן ביתי” בצירוף תצהיר, ומיד עם תיקון התקנות יצורפו לאחת מההסדרות הפוטו-וולטאיות – הסדרה 5 או מונה-נטו. הודעה בדבר הקמת מתקן פוטו-וולטאי עד 50 קוו”ט ניתן להגיש דרך אתר האינטרנט של משרד הפנים ולמלא אחר מספר הוראות פשוטות.

 

אישור בהליך מזורז

רשות החשמל הנחתה את חברת החשמל לשתף פעולה עם הרפורמה ולאשר בקשות למתקנים פוטו-וולטאים קטנים בהליך מזורז. כך, בכדי לאשר את התקנת המתקן הסולארי בחברת החשמל, כל שעל היזם לעשות הוא להעביר לחברה העתק מטופס הרישוי שהגיש לוועדה המקומית לתכנון ובנייה על דבר ביצוע העבודה בצירוף אישור של מהנדס חשמל מוסמך.

ביקור טכנאי – רשות

במקביל, ערכה רשות החשמל בחינה של כלל השלבים הנדרשים היום מיזם בדרכו לאשר ולהתקין מתקן פוטו-וולטאי קטן. מהבחינה עלה כי הדרישה המחייבת ביקור טכנאי מטעם חברת חשמל טרם חיבורו של מתקן לרשת מהווה את אחד הגורמים המעכבים והמייקרים ביותר את התהליך, משום שזמן ההמתנה הממוצע לטכנאי חברת חשמל עומד היום על כחצי שנה. כתוצאה, החליטו ברשות החשמל שמעתה יהפוך ביקור טכנאי מטעם חברת החשמל לרשות בלבד.

סך הצעדים הללו צפוי לקצר את תהליך קבלת אישור ההתקנה של מתקן פוטו-וולטאי קטן מחצי שנה לשבועות ספורים, ולהפוך אותו מתהליך שכולל המתנה להיתר בניה, בדיקת טכנאי מקדימה והגשה של מסמכים רבים להליך פורמאלי קצר שאחריו ניתן לצאת לדרך.

 

הפחתה במיסים

במקביל לקיצור הליכי הבירוקרטיה, מקודמת בימים אלה גם יוזמת חקיקה שמטרתה להפחית את נטל המס בו מחויבים היום בעלי מתקנים פוטו-וולטאים. מדובר בהצעת חוק שהגיש ח”כ ד”ר חנא סוויד, אשר קוראת לביטול מלא וגורף של היטל ההשבחה בגין כל המתקנים לייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים. סוויד הגיש את ההצעה לאחר שבוועדה לאנרגיה ירוקה שהתקיימה ברשותו ביולי 2014 עלה כי בחלק מהרשויות המקומיות מייקר היטל זה את המתקן הסולארי בעד 30%.

בדברי ההסבר לנחיצות החוק ציין, כי מכיוון שייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים הינו אינטרס מובהק של המדינה, עליה להקל ככל האפשר על יזמים בתחום. “מטרת תיקון זה היא לפטור את יצרני החשמל באנרגיה מתחדשת מחובת היטל השבחה וזאת כדי למזער את עלויות התחום אשר מושתות על הציבור ולעודד את ייצור החשמל באנרגיה מתחדשת, והכל כדי לממש את החלטות הממשלה לעניין עמידה ביעדי ייצור החשמלבאנרגיה מתחדשת”, נכתב. בדברים התייחס סוויד ליעד המנחה שהציבה לעצמה הממשלה בשנת 2009, לפיו עד שנת 2020 ייוצר 10% מהחשמל בישראל באמצעות מקורות אנרגיה מתחדשים. לדבריו, היטל ההשבחה פוגע בכלכליות הפרויקט, מאריך את תקופת החזר ההשקעה במתקנים הפוטו-וולטאים ומייקר בכך את החשמל הסולארי ביחס לחשמל המזהם המיוצר בתחנות הכוח, ולכן יש לבטלו.

משהו קטן וטוב

משהו קטן וטוב עומד לקרות על הגגות בישראל. זה לקח קצת יותר מעשור, אך בסוף הבינו הרשויות שייצור חשמל לצריכה עצמית הינו אינטרס ציבורי שיש לקדם. גורמים בשוק צופים כי ההקלות יביאו לזינוק משמעותי בביקוש למתקנים פוטו-וולטאים קטנים, במיוחד בהסדרת מונה-נטו, ולחולל סוף כל סוף את המהפכה המיוחלת בתחום.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button