ראשי / כתבות ומאמרים / פאנלים סולאריים לייצור חשמל על חממות

פאנלים סולאריים לייצור חשמל על חממות

בשנים האחרונות אנו עדים לנתיב חדש ליצירת אנרגיה ברת־קיימא המבוססת על אנרגיית השמש במתחמים חקלאיים. הלוחות הפוטו־וולטאים המייצרים את החשמל מותקנים על גג החממה וכך מאפשרים אפיק הכנסה נוסף ממכירת החשמל המיוצר לחברת החשמל.

שיטה זו מאפשרת למנף שטחי קרקע נוספים שעד כה שימשו רק לגידולים. עם זאת, כדי למנוע ניצול פסול של החממה תוקן פרק המתקנים הפוטו וולטאיים במסמך שהפיק משרד החקלאות. במאמר זה נעסוק בהיבטים השונים של הסבת חממות לשימוש כפול – ליצירת חשמל לצד גידולים חקלאיים.

>> בגרינקו נשמח להעניק לכם יעוץ מקיף להקמת מתקן סולארי על גבי החממה שלכם.

הפעלת מתקן פוטו-וולטאי ללא פגיעה בגידולים החקלאיים

בניגוד למבנים כמו מחסנים או רפתות, חממות תלויות באור השמש לשמירה על איכות הגידולים החקלאיים בתוכן.

לכן, כדי לשלב בין האפשרות להפקת אנרגיה ברת־קיימא לבין איכות הגידולים הוחלט להגביל את שטח הפאנלים הסולריים עד ל-15% משטח החממה כולה. כיום, הנושא נמצא בדיון ולפי המלצות של גורמים שונים כמו ועדה מחוצית דרום וצפון ואיגוד חברות האנרגיה לישראל, רצוי לשנות את החקיקה הנוכחית ולאפשר הצבה של פאנלים סולאריים בשטח שעולה על 15% אם מדובר בגידולים חקלאיים שאינם זקוקים לכמות רבה של קרני שמש לאורך היום.

מה לגבי השטח בין החממות?

בין ההמלצות שהעבירה ועדה מקומית ערבה תיכונה ניתן למצוא גם פתרון יצירתי לניצול השטח בין החממות. לפי ההמלצה מדובר על חלקים בחלקה שאינם מנוצלים כיום. האם שטח זה יכול לשמש להצבה של מתקני אנרגיה סולארית?

לפי ההמלצה כיום אם מדובר בשטח שבו קיים מבנה, ניתן לאשר הקמה של מתקן פוטו־וולטאי על גג המבנה או בחזית שלו. כל זאת, כמובן, כל עוד תפקוד החממות אינו נפגע.

שיקולים אסתטיים

לצד השמירה על איכות הגידולים החקלאיים, עלה גם השיקול האסתטי של הצבת לוחות סולאריים על גבי החממות. בתחום זה, חשוב לזכור כי כל חממה בנויה באופן שונה. ישנן חממות עם גג מעוגל וחממות עם גג בזווית של 45 מעלות או ישר לחלוטין. על גבי כל סוג חממה ניתן להציב את הלוחות באופן שלא ישמש כ"מפגע אסתטי".

כאשר הפקת החשמל הופכת להיות רווחית יותר מהחממה

בחלק מהמקרים, חקלאים רבים עשויים לגלות כי הפקת החשמל עשויה להיות רווחית יותר מאשר תפעול החממה. אך, החלטות ועדות מינהל התכנון מתייחסות לנושא זה וקובעות חד־משמעית: האישור הניתן להפעלת מתקן להפקת חשמל תלוי בפעילות השוטפת של החממה.

דהיינו, אם החממה אינה משמשת לגידולים חקלאיים, לא ניתן להמשיך ולקבל את האישורים להפעלת המתקן הפוטו־וולטאי עליה. הנחייה זו נועדה למנוע מצבים שבהם חממות נבנות אך ורק כדי לשמש בסיס למתקן פוטו־וולטאי והקרקעות שמיועדות לשימוש חקלאי, הופכות למעשה למנגנון יצירת הכנסה חלופי לבעל הקרקע.

בעלי חממה? קבלו מידע נוסף על התקנת פאנלים סולאריים תוך יצירת אפיק רווח. אנו מטפלים בקבלת האישורים הדרושים מול הרשויות, התקנת ותחזוקת המתקן ואף ניטור ובקרה שוטפת של החשמל המופק במערכת.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button