ראשי / כתבות ומאמרים / 2013: האנרגיות המתחדשות מספקות חמישית מהחשמל בעולם

2013: האנרגיות המתחדשות מספקות חמישית מהחשמל בעולם

יש הטוענים שהאנרגיות המתחדשות אינן אלא אפיזודה חולפת, רעיון יפה אך לא מספיק ישים וכלכלי בכדי להפוך לכוח משמעותי בשוק האנרגיה המסורתי.

כל אלה יופתעו בוודאי לשמוע שנכון להיום מגיע 22% מהחשמל בעולם ממקורות מתחדשים. כך נחשף בדוח שפורסם בוועידת האנרגיות המתחדשות (SE4ALL) שהתקיימה ב-4 ביוני בניו יורק, אשר מכתיר את שנת 2013 כשנת שיא בתחום. על פי הדוח, בשנת 2013 סופק מעל 1,560 ג’יגה-ואט (GW) מהחשמל בעולם באמצעות אנרגיות מתחדשות. מדובר בעליה של כ-8.3% ביחס לשיא שנמדד בשנת הקודמת.

נתונים אלה מפתיעים במיוחד לאור העובדה שבשנת 2013 חלה ירידה בהיקף ההשקעות העולמי בתחום האנרגיות והדלקים ממקורות מתחדשים, והוא עמד על כ-249.4 מיליארד דולר בלבד. את הירידה בהיקף ההשקעות ניתן לייחס לאי הוודאות באשר לעתיד מדיניות התמריצים הממשלתיים שהונהגה עד כה בארה”ב ובכמה ממדינות אירופה, כמו גם להוזלה הניכרת שחלה בעלות מערכות הפקת האנרגיה ממקורות מתחדשים, במיוחד בתחום הסולארי.

אך עם או ללא תמריצים, הנתונים מעידים מעל לכל ספק שהמהפכה הירוקה בשוק האנרגיה כבר כאן – ושהעולם צועד לכיוונה בצעדי ענק.

 

כלכלות ירוקות

לנתוני הצמיחה המרשימים בתחום האנרגיות המתחדשות אחראיות בעיקר המדינות והכלכלות המתפתחות. בזכות מדיניות תמיכה מקיפה, רשמו 95 כלכלות מתפתחות “קפיצה” לרמת שיא בייצור חשמל ממקורות מתחדשים – פי שש ביחס לשנת 2005, אז עמד מספרן על 15 בלבד. כעת עומד מספר המדינות שלהן מדיניות תמריצים ויעדים מוגדרים לפיתוח תחום האנרגיות המתחדשות על 144.

סין, ארה”ב, ברזיל, קנדה וגרמניה מוסיפות להוביל בנפח החשמל המסופק באמצעות אנרגיות מתחדשות. בסין נרשם הישג חסר תקדים, כאשר בשנת 2013 עבר לראשונה נפח החשמל שמפיקות טכנולוגיות חדשות המתבססות על אנרגיות מתחדשות את נפח החשמל שמפיקות טכנולוגיות חדשות המתבססות על דלקים פוסילים ואנרגיה גרעינית.

בין המדינות המובילות בהשקעות באנרגיה ודלקים ממקורות מתחדשים ביחס לתמ”ג השנתי שלהן ניתן למנות את אורוגוואי, מאוריציוס וקוסטה-ריקה.

גם העתיד נראה מבטיח, שכן יותר ויותר מדינות, אזורים וערים שמו לעצמם יעד לבסס 100% מצריכת החשמל של סקטורים מסוימים בכלכלה שלהם על אנרגיות מתחדשות בשנים הקרובות. יש מדינות שהרחיקו לכת ומתכוונות לבסס את הכלכלה כולה על מקורות מתחדשים עד שנת 2020, ביניהן ניתן למנות את סקוטלנד, ג’יבוטי שבאפריקה ואת האי טובאלו באוקיאנוס השקט.

שמש, רוח, מים

על פי הנתונים בדוח, אנרגיות השמש רשמו שיא חדש, כשלראשונה תרמו הטכנולוגיות הפוטו-וולטאיות קיבולת חשמל גדולה יותר מהטכנולוגיות המתבססות על אנרגיית הרוח. היקף ההשקעות בטכנולוגיות פוטו-וולטאיות אמנם ירד ב-22% בשנת 2013 ביחס לשנה הקודמת, אך חלה עליה של 32% בהתקנות של טכנולוגיות בעלות קיבולת חדשה. רבות מההתקנות בוצעו בסין, אשר אחראית לכשליש מהיקף החשמל הסולארי שנוסף. אחריה בהיקף החשמל הסולארי – יפן וארה”ב. בסך הכל, נוסף היקף ייצור של כ-39 ג’יגה-ואט באמצעות טכנולוגיות פוטו-וולטאיות, וכעת מוערך היקף הייצור הכולל של טכנולוגיות אלה ב-139 ג’יגה-ואט.

לאנרגיית הרוח נוספו כ-35 ג’יגה-ואט, וכעת עומד היקף ייצור החשמל בטכנולוגיות אלה על כ-318 ג’יגה-ואט. ביחס ל-2012 מדובר בירידה של כ-10 ג’יגה-ואט, אשר נובעת בעיקר מירידה חדה שחלה בתחום בשוק האמריקאי. עם זאת, הטכנולוגיות המתבססות על רוח ים רשמו שנת שיא עם 1.6 ג’יגה-ואט שנוספו, כמעט כולן במדינות אירופה.

אולם כשליש מתוספת החשמל ממקורות מתחדשים בשנת 2013 סיפקו טכנולוגיות מים. הטכנולוגיות ההידרו-אלקטריות רשמו עליה של 4% והוסיפו לנפח החשמל העולמי כ-1,000 ג’יגה-ואט. מקורות האנרגיה המתחדשים האחרים תרמו ביחד כ-560 ג’יגה-ואט, עליה של כ-17% ביחס לשנה הקודמת.
הטמעתם של מקורות האנרגיה המתחדשים בשוק האנרגיה ניכרה בשנת 2013 באופן חסר תקדים, כאשר כ-10% מהדרישה לחימום וקירור בעולם סופקה באמצעות טכנולוגיות סולאריות, ביומאסה, וטכנולוגיות גיאותרמיות שונות. כמו כן, התבססה כ-2.3% מצריכת הדלק העולמית הנדרשת להובלה ושינוע על דלקים ביולוגים.

 

ומה בעתיד?

מבין מקורות האנרגיה המתחדשים, נראה כי האנרגיה הסולארית היא זו שצפויה להפוך לכוח המשמעותי ביותר בשוק האנרגיה העתידי. זאת, מהסיבה הפשוטה שהיא מציעה אלטרנטיבה כוללת לתצרוכת החשמל הקונבנציונאלי.
גם הציבור תופש את האנרגיה הסולארית כפתרון אולטימטיבי, ועדות לכך ניתנה בלהיט ששטף את הרשת לאחרונה. בחודש מאי העלתה חברה אמריקאית בשם Solar Roadways ממדינת איידהו סרטון לאתר יוטיוב, אשר מציג את “הכביש הסולארי” שפיתחה. אריחי הכביש הסולאריים יחוברו לבתים, למפעלים ולעסקים שבסביבתם ויחליפו בסופו של דבר את הצורך בתחנות הכוח. הסרטון זכה ל-12.8 מיליון צפיות בפחות משבועיים, ובתוך ימים ספורים הצליחה החברה לגייס מהצופים כ-2 מיליון דולר עבור ניסוי משמעותי שהיא מתכוונת לערוך לבחינת הטכנולוגיה שלה. הכביש הסולארי מצטרף למגוון רחב מאוד של פיתוחים ורעיונות שנמצאים בשלבי פיתוח שונים, ותכליתם אחת: לסיים את המהפכה הירוקה שעובר שוק האנרגיה ולהפוך אותו לבר-קיימא.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button