ראשי / כתבות ומאמרים / רשות החשמל צופה עתיד בהיר להסדר “מונה נטו” והאנרגיה הסולארית בישראל זוכה לשמש גבית

רשות החשמל צופה עתיד בהיר להסדר “מונה נטו” והאנרגיה הסולארית בישראל זוכה לשמש גבית

האנרגיה הסולארית סוף סוף זוכה לכבוד המגיעה לה. ברשות החשמל מעדכנים את הסדרי “מונה נטו” כדי להאיץ את הפעילות בתחום הסולארי ובכפר סבא ראש העיר מכריז כי אנרגיה סולארית וגגות ירוקים יחזירו את עלויות ההקמה תוך צמצום הפגיעה בסביבה.

רשות החשמל עדכנה את הסדרי “מונה נטו” באופן שיקל על היזמים בתהליך קבלת האישורים ובתנאי המימון. העדכונים העיקריים שהוכנסו להסדר הם קביעת תעריף הרצפה ומכירת עודפי ייצור לחברת החשמל. תעריף הרצפה ישולם לכל צרכן שיצטרף להסדר מונה נטו לתקופה של 10 שנים. התעריף יהיה בסך 33.32 אגורות והוא יוצמד למדד. התעריף נקבע בהתאם לרכיב היצור שמכירה בו רשות החשמל לחברת חשמל (נכון להיום) וישתנה בהתאם מעת לעת עם שינוי רכיב היצור לחברת חשמל. בנוסף לתעריף הרצפה, מכירת עודפי הייצור לחברת החשמל הופכת את הסדר מונה הנטו לכלכלי יותר.

לאור השינויים בהסדר “מונה נטו” צופה רשות החשמל עלייה חדה בכמות הבקשות להצטרפות להסדר במהלך השנה הקרובה. הרשות צופה שעקב השינוי יואץ משמעותית קצב הבקשות הקיים וזאת בנוסף להתעוררות הקיימת בשוק. ניסיון העבר מלמד כי כאשר מוסר חסם המימון השוק מתקדם במהירות ליעדי המכסות. חלק מהעיכוב נבע מבעיות מימון כיוון שהבנקים רצו לקבל תעריף רצפה כלשהו שיהווה עבורם אמצעי לסילוק הלוואה בעת הצורך. רשות החשמל רואה במהלך זה צעד נוסף בדרך לצריכה עצמית והעברת עודפי הייצור לרשת בתצורת Net Metering המקובלת בעולם.

פרוייקט לדוגמה

בעיר כפר סבא נוכל לראות בקרוב פרויקטים סולארים רבים.  במהלך השנים הקרובות קרוב לוודאי שיקומו פרויקטים רבים של אנרגיה סולארית בעיר כפר סבא שם הכריז לאחרונה ראש העיר יהודה בן חמו על תקן בנייה חדש שיחייב מבני תעשייה ומשרדים להקצות על הגג שטח פאנלים סולאריים או גינה ירוקה בשטח של  לפחות 50% משטח הגג. כפר סבא תהיה העיר הראשונה שתחייב יזמים להפוך את גגות המבנים התעשייתיים לירוקים.

תקן הבנייה הירוק החדש בשילוב ההנחיה לבניית גגות הירוקים מהווים מהלך חלוצי של רשות מקומית בישראל. זו הפעם הראשונה מסוגה בארץ, אשר בה הרשות המקומית מחייבת את היזמים לפעול בנושא הגגות הירוקים. המהלך תפס תאוצה לאחר שבמהלך השנה שעברה מחלקת הקיימות בעירייה ביצעה פעילות בנושא ביחד עם התושבים ומתוך הפעילות צמחה ההנחיה לקדם את הנושא. ראש העיר מסביר כי הגגות הירוקים יהיו חלק מההיתר בנייה. גגות ירוקים משמשים כבידוד לבניין ובכך מובילים  להפחתת החום בבניין. בעקבות הירידה בחום, ניתן להפחית את השימוש במזג ובכך לחסוך חשמל. בנוסף לחסכון בחשמל,  הגגות עליהם יוצבו הפאנלים הסולארים גם ייצרו חשמל והשילוב של שתי הפעילויות יחד יביא להחזר עלויות תוך זמן קצר יחסית.

ובזמן שאצלנו מסדירים את הבירוקרטיה בכדי לממש מכסות של 200MW, בהודו הצהירו לאחרונה על הפרויקט הסולארי הגדול בעולם שמתוכנן להפיק כ-4000 MW, כמות השווה לייצור של 4 תחנות כח גרעיניות (לפי מגזין Nature). הפרויקט מתוכנן להיות במדבר רג’אסטן סמוך לגבול עם פקיסטן. לפני 4 שנים יוצרו בהודו רק 18 MW חשמל סולארי וכיום כבר מיוצרים 2200 MW, כך שאפשר לקחת ברצינות את הצהרותיה של הודו בנושא.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button