ראשי / כתבות ומאמרים / רוצים לעבור לסולארי ונתקעתם בגלל טופס 4? השנה יהיה לכם הרבה יותר קל לעשות זאת ללא משוכות בירוקרטיות מיותרות

רוצים לעבור לסולארי ונתקעתם בגלל טופס 4? השנה יהיה לכם הרבה יותר קל לעשות זאת ללא משוכות בירוקרטיות מיותרות

החודש, התקבלו מספר החלטות רגולטוריות חשובות שנועדו לאפשר לישראל לעמוד ביעדי האנרגיה הירוקה להן התחייבה בוועידות הקודמות שעסקו בתחום.  אחת מההחלטות המשמעותיות ביותר מסירה משוכה בירוקרטית מעיקה – קבלת טופס 4.
לפי החוק החדש, כל מתחם שבו קיים כבר חיבור למערכת החשמל יכול לקבל באופן מיידי את האישור להתקנה של מתקן פוטו­־וולטאי, ללא צורך בסיום כל תהליך אשרור האכלוס במקום.

מהו טופס ארבע?
כל מי שהשקיע עד כה בהקמה של נכס חדש מכיר את הבירוקרטיה הכרוכה בקבלת טופס 4, לאישור אכלוס. למי שלא מכיר טופס זה הוא מסמך שיש למלא ולהגיש לרשויות הרלוונטיות בעת הגשת הבקשה להיתר. בין השאר הוא משמש למתן פרטים על המשתכן כגון שם, כתובת, סוג אכלוס (זמני או קבוע) ומידע נוסף.

כמו כן, הוא מתאר את האגרות הנדרשות שיש לשלם על מנת לקבל היתר אכלוס. עם אישורו, הטופס ארבע משמש ראיה לכך שניתן למשתכן אישור לתפוס שטח מסוים בתוך תחום שיפוט.
היות ומדובר בתהליך הכוללת פרוצדורה ארוכה שבה מעורבים מגוון גופים (ממהנדסים ועד מכבי האש), האפשרות להתקין לוחות סולאריים על הגג ללא צורך בטופס מאפשרת לזרז את התהליך ומקלה על בעלי נכסים רבים. לכן, סביר להניח שבשנה הקרובה נראה לא מעט בעלי נכסים חדשים מצטרפים למהפכת הסולאר הירוקה.

בניגוד לבנייה חדשה, טופס 4 נדרש גם לצורך של אכלוס מבנים ישנים מאוד, שעד כה שימשו כ"פילים לבנים" בערים שונות. חלק מהמבנים הללו היו מבני מגורים ישנים, משרדים ואפילו בתי־מלון שאין בהם שימוש. במקומות אחרים גם מחלבות או מבנים ששימשו לחקלאות נדרשו להציג טופס 4 כדי ליהנות מההטבות הכלכליות המשמעותיות של לוחות סולאריים על הגג. אך הימים הללו עברו. בחודש מרץ התקבלה החלטה שתוכל לאפשר לכל בעלי הנכסים הללו, ישנים כחדשים, להתחיל להרוויח מייצור חשמל.

האם ישנן החרגות לחוק החדש?
האם כל מי שיש לו חיבור חשמל יוכל ליהנות מהאפשרות להתקין מערכת סולארית? כמעט. השינוי הרגולטורי רלוונטי רק למבנים שבהם הונפק היתר בניה, וחיבור החשמל הוא קבוע. מבנים בהם מדובר בחיבור זמני בלבד לא יוכלו להתקין מערכות פוטו־וולטאיות.
בנוסף, מבנים שהוקמו שלא כחוק, ללא היתר בניה או מבנים שבהם נבנו תוספות בניה (כמו קומה נוספת) ללא אישור רשמי מהרשות המקומית, לא יוכלו ליהנות מהתקנת המערכת על המבנה.

אם המקום בטוח מספיק לחיבור חשמל – מדוע שלא יהיה בטוח לחיבור פאנל סולארי?
אם בוחנים את ההיגיון העמוד מאחורי ההחלטה הזו, קל להבין אותה. הדרישות הרבות לצורך אכלוס מבנה נועדו לוודא כי בני אדם יוכלו לשהות באופן בטוח במקום. אך, הדבר אינו עומד בסתירה לכך שאותו מבנה יכול להיות בסיס ללוחות סולאריים. חקיקה זו מהווה חלק בלתי נפרד מהמאבק בישראל ובעולם להרחיב את השימוש באנרגיה מתחדשת, תוך הפחתת הזיהום הכרוך ביצור חשמל בדרכים המסורתיות.

לכן, אם אתם היום שוקלים להתקין לוחות סולאריים על מבנה שעד כה לא זכה לטופס אישור אכלוס – (והוא כבר מחובר לחיבור חשמלי רגיל) מהרו לנצל את שינוי החקיקה. קבעו עימנו פגישה לבדיקת התכנות להקמת מערכות פוטו-וולטאיות במבנה שלכם, במגוון רחב של תוכניות מימון משתנות, שחלקן מוצע ללא כל השקעה כספית מצדכם.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button