ראשי / כתבות ומאמרים / פנאלים סולאריים – האחריות

פנאלים סולאריים – האחריות

מזל טוב. חתמנו על הסכם להקמת מתקן סולארי והגיע שלב בחירת הפאנלים. לצד שיקולים, כגון נצילות ותנובה וכמובן שיקול המחיר, קיים שיקול חשוב נוסף- האחריות.
מרכיב חשוב ביותר בחיי המתקן.
בפרק זה נתאר מה כוללת האחריות, איך מעריכים בנקביליות ואיתנות פיננסית של יצרן פאנלים סולאריים? מה תפקיד נציג היצרן, מה המשקל האמיתי של ביטוח אחריות? ומה תפקיד המפיץ?

 

  1. כתב האחריות
    כתב אחריות היצרן הנו מסמך יוצא דופן! באיזה תחום יצרן מבטיח שהמוצר שלו יפעל היטב למשך 25 שנה? הסיבה לכך היא כפולה- הן משום שהפאנל הסולארי הוא אכן מוצר אמין ולכן היצרן יכול לעמוד בהתחיבות מחמירה והן משום שכתב האחריות הנו אבן הבנין העיקרית בבנקביליות של המתקן הסולארי, כלומר היותו פרויקט בר מימון בנקאי לטווח ארוך.
  2. נציג היצרן- חוליה חשובה בשרשרת האחריות
    מספר מצומצם מאד של יצרני הפאנלים, מעסיק במישרין נציג בישראל. לצד שיווק ומכירות, אחראי הנציג לתת שירות ללקוחות החברה ולטפל במימוש האחריות. שרשרת השירות המלאה כוללת מספר חוליות. ברוב המקרים השרשרת קצרה יותר:לקוח ← מתקין/ מתפעל ← מפיץ ← נציג היצרן ← מנהל שירות באירופה ← המפעל בסיןמכיוון שאנחנו לא חיים במציאות אוטופית, צריך לשאול את עצמנו מי החוליה בשרשרת שהנה בעל האינטרס והיכולת לתת שירות טוב.לנציג היצרן יש אינטרס עליון במתן שירות מצוין, משום שמוניטין היצרן בישראל תלוי באיכות השירות שיקבלו לקוחותיו. מעבר לכך, נציג היצרן נמצא בקשר ישיר ושוטף עם מנהל האיכות, אשר מטפל בתלונות הלקוחות. כמו כן, נציג החברה יכול לבנות תהליכים שיאפשרו שירות מהיר, באמצעות אחזקת מלאי מקומי. לכן לנציג היצרן יש יכולת רבה לתת שירות. לכן יש יתרון לרכישת פאנל שעומד מאחוריו נציג בישראל.נותר החשש העיקרי של המתקינים והיועצים- מה יקרה ביום שבו לא יהיה נציג יצרן בארץ? ראשית, חשוב לזכור כי רוב דרישות מימוש האחריות הן בתקופה של השנתיים הראשונות- זו תקופה שבה צצות “תקלות ילדות” וזו תקופה מספיק ארוכה כדי לזהות ולאפל בתפוקה נמוכה. לאחר שנתיים שבהן הפאנל פעל באופן תקין, הההסתברות לתקלה יורד באופן חד.בכל אופן, כדאי בהחלט לרכוש פאנלים דרך מפיץ שיוכל להמשיך ולטפל בשירות מול החברה.

     

  3. כתב אחריות המפיץ
    יש בארץ מספר מצומצם של מפיצים אשר מספקים תעודת אחריות נוספת מעבר לאחריות היצרן. אחריות זו מאפשרת ללקוח כתובת מקומית שהנה מוכרת, יציבה ומחויבת לטיפול מול יצרן הפאנלים במימוש האחריות. זאת מעבר למחויבות מתוקף החוק אשר חלה על מפיץ שהינו יבואן, לטפל בתקלות איכות. המפיץ של האנווה סולאר בישראל היא חברת Advice.
  4. ביטוח אחריות
    ביטוח אחריות מבטח תסריט שבו מתקיימים במצטבר שני אירועים: בעיה באיכות הפאנלים ופשיטת רגל של יצרן הפאנלים.
    פוליסות ביטוח אלו מתחלקות לשני סוגים:
    1. ביטוח של חברות ביטוח (בדרך כלל חברות ביטוח סיניות בבעלות ממשלתית)
    2. ביטוח של סוכני ביטוח (לא חברות ביטוח) מערביים כדוגמת Power guardלכאורה, ביטוח האחריות נותן שקט נפשי במקרה של פשיטת רגל, אך יש לשאול בכנות:
    מה הסיכוי שבמקרה של אירוע ביטוחי, ניתן יהיה לממש את האחריות ולקבל פיצוי הולם?
    הרי במקרה כזה, הלקוח יידרש:• לאתר איש קשר בסוכנות הביטוח בחו”ל (אשר אף היא יכולה להיעלם מן העולם)
    • להוכיח שהביטוח תקף (יש דרכים רבות להתנער מכך),
    • להוכיח את הבעיה באופן חד משמעי, (באמצעות בדיקות יקרות במעבדות באירופה)
    • ואז לדרוש פיצוי כספי (תהליך שעלול לקחת זמן רב מאד)תעודת ביטוח אחריות של חברת האנווה מצורפת.
  5. האיתנות הפיננסית
    מכיוון שביטוח האחריות אינו מבטיח שקט נפשי, נשען כתב האחריות על מרכיב חשוב מאד- איתנות פיננסית של יצרן הפאנלים. ללא איתנות פיננסית אין משמעות לכתב האחריות משום שסיכויי החברה לשרוד לאורך 25 שנים – קלושים.
  6. איך בוחנים איתנות פיננסית?
    3 פרמטרים מרכזיים קובעים את האיתנות הפיננסית של יצרן הפאנלים:א. להיות גדול זה טוב
    חברות גדולות אינן חסינות בפני פשיטת רגל (ויש דוגמאות כאלו גם בענף הסולארי), אבל לחברה גדולה יש סיכוי טוב יותר לשרוד מאשר לחברה קטנה. דירוג החברות הסולאריות המובילות ( (Tier1,של חברת Bloomberg הוא מדד לגודל החברות.
    קבוצת Hanwha מחזיקה בחברת Hanwha Solar (חברה ציבורית) ובחברת Q.CELLS Hanwha שהנה יצרן פאנלים גרמני (חברה פרטית), ממוקמת במקום השלישי בעולם, עם סך של מעל ל 3 ג’יגה-וואט של ייצור שנתי. לאחרונה פורסם כי החברות יתמזגו במהלך רבעון ראשון של 2015.
    ב. אבא גדול זה עוד יותר טוב
    חברות ללא בעלים חזקים תלויות לחלוטין בביצועיהן העסקיים, ללא יכולת לקבל הזרמת הון בעת צרה. הענף הסולארי חווה משבר חריף בשנתיים האחרונות וברור שגם חברות גדולות עלולות להיקלע למשבר. מבין החברות המוגדרות כ Tier1, רק מעט חברות נמצאות בשליטה של קבוצה פיננסית חזקה: חברת SunPower בבעלות קבוצת Total הצרפתית, חברות Sharp ו- Kyocera היפאניות וחברת האנווה סולאר בבעלות קבוצת Hanwha הקוריאנית, הממוקמת במקום ה 311 ברשימת Fortune 500. http://fortune.com/global500/hanwha-331/
    ג. אבל חוב גדול זה לא טוב
    כל החברות המובילות (Tier1) הן חברות ציבוריות המפרסמות דו”חות. הנה קישור לדוחות של האנווה:
    http://finance.yahoo.com/q/bs?s=HSOL+Balance+Sheet&annualמתוך המאזן ניתן להפיק מדדים השוואתיים לבחינת היציבות הפיננסית.
    • יחס חוב להון עצמי
    ככל שערך זה נמוך יותר, כך החברה יותר איתנה פיננסית. להאנווה סולאר יחס חוב להון עצמי של 3 בערך וזהו יחס סביר. לחלק מן החברות יש יחס של 10 ומעלה, כלומר החוב גדול פי 10 מן ההון העצמי. זה יחס המהווה מינוף מסוכן.
    • יחס מהיר Quick Ratio: מזומנים ואשראי ללקוחות חלקי חוב קצר מועד.
    ככל שהערך גבוה יותר החברה איתנה פיננסית. היחס אומר כמה זמן החברה יכולה להסתדר ללא מיחזור חוב. להאנווה סולאר יש יחס חוב של 1 בערך וזהו יחס מצוין. לחלק מן החברות מחזיקות יחס מהיר של 0.5 וזהו ערך מסוכן ליציבות החברה. 
  7. תוכן כתב האחריות
    להלן תקציר של תכולת כתב האחריות. התקציר מבוסס על כתב האחריות של האנווה סולאר. קיימים כמובן הבדלים מסוימים בין היצרנים השונים, אך לרוב, האחריות דומה מאד. התקציר אינו מהווה התחיבות כלשהי או תחליף לקריאה יסודית של כתב האחריות המלא. ככלל, הגישה להשוואה בין כתבי אחריות של יצרנים שונים צריכה להיות זהירה- הבטחות חורגות, עלולות להתברר כהבטחות ללא כיסוי.א. סוגי אחריות
    האחריות מורכבת משני מרכיבים:• אחריות מוצר
    o אחריות המיועדת למקרים של פגמים במוצר, ללא קשר לתפוקה שלו.
    o תקופת אחריות המוצר הנה 10 שנים (האנווה מציעה תקופה ארוכה יותר: 12 שנים)• אחריות תפוקה
    o אחריות המיועדת למקרים שבהם תפוקת השיא של הפאנל לא עומדת ביעד.
    o תקופת אחריות התפוקה הנה 25 שנה.
    o אחריות לתפוקה מחושבת בהתאם לנוסחה. בשנה הראשונה האחריות הנה מעט מתחת לתפוקת השיא (לדוגמא, 97%) ומאותה שנה ואילך יש נוסחה לירידה לינארית בתפוקת השיא המובטחת (לדוגמא, 0.7% בכל שנה) עד לתפוקה מובטחת בשנה ה 25 (לדוגמא, 82%)
    ב. אופן הפיצוי
    יש מספר אפשרויות לפצות את הלקוח, בהתאם לשיקול דעתו של יצרן הפאנלים:
    • לפצות בתשלום עבור הפאנלים התקולים בהתאם למחיר השוק הנוכחי של פאנלים דומים או בהתאם למחיר הרכישה המקורי של הפאנלים.
    • לספק פאנלים חלופיים במקום הפאנלים התקולים.
    • לספק פתרון לתקלהג. תנאי הבדיקה של הפאנל
    תעודת האחריות מאפשרת ליצרן לדרוש בדיקת תפוקת הפאנל על ידי מעבדה בינלאומית מוסמכת. הבדיקה תיעשה בהתאם לתנאי STC, שהנם: (א) ספקטרום אור של 1.5 AM, (ב) הקרנה (irradiation) של 1,000 W ל m2, ו-(ג) טמפרטורת תא של 25 מעלות צלזיוס בהקרנה של זווית ישרה.

    ד. הגבלות
    יצרן הפאנלים מסייג את האחריות במקרים הבאים: התקנה או תחזוקה לקויים, חשיפה למזיקים או תאונות חיצוניות, נזקי טבע, שימוש לרעה, התקנה שאינה באתר ההתקנה המקורי, שינויים שבוצעו בפאנל, תנאי סביבה שאינם “תנאי הפעולה הרגילים” המוגדרים במפרטי המוצר ובמדריך ההתקנה כגון סביבה ניידת או ימית, חשיפה לנחשולי מתח.

    ה. העברת האחריות
    האחריות ניתנת לרוכש הפאנלים המקורי וניתנת להעברה למי שאליו הועברה בעלות הפאנלים, כל עוד הפאנלים נותרו מותקנים באתר ההתקנה המקורי.

 

לסיכום,
כדי להבטיח שירות טוב למתקן הסולארי, מומלץ לרכוש פאנלים של יצרן פאנלים מוביל, שהנו איתן פיננסית, אשר מעסיק נציג בישראל ונעזר בשירותים של מפיץ מנוסה.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button