ראשי / כתבות ומאמרים / סולארי בעולם: כיצד המדינות השונות ברחבי הגלובוס מקדמות אנרגיה מתחדשת שמקורה בשמש?

סולארי בעולם: כיצד המדינות השונות ברחבי הגלובוס מקדמות אנרגיה מתחדשת שמקורה בשמש?

בשנים האחרונות ניכר ברחבי העולם המחיר של פליטת גזי החממה, בתהליכים שונים לרבות ייצור החשמל. אנו רואים את שינוי האקלים משפיע על מזג האוויר, כאשר תופעות טבע קיצוניות שונות מתרחשות באסיה, אירופה, ארה"ב וצפויות להחמיר בעתיד. החום הקיצוני, שאותו מרגישים גם בישראל והפתיע את אירופה, הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ההתחממות הגלובלית.

לאור כל זאת, נוסחו אמנות משותפות בין מדינות העולם העוסקות בשינוי מדיניות ומעבר לאנרגיות מתחדשות, תוך הפחתת פליטת גזי החממה. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות הפקה של אנרגיה מאור השמש, בטכנולוגיה פוטו־וולטאית.

הקצאת התקציבים והשינויים במדיניות הצליחו לשנות מעט את דרכי ייצור החשמל. כאשר, על פי הנתונים שהופיעו בסקירה שהוגשה לכנסת ב-2021, בסוף שנת 2020 כשליש מסך יצור החשמל העולמי היה באמצעות שימוש בטכנולוגיות שונות של אנרגיה מתחדשת. כאשר 10% מהן מקורו באנרגיה סולארית.

כל אדם יכול להשפיע בביתו שלו
בניגוד לטורבינות רוח או שימוש ומתקנים הידרו-אלקטריים, שלא כל אדם יכול להתקין בביתו או במשרד, טכנולוגיה פוטו-וולטאית ניתנת ליישום כמעט מיידי. לכן, תוכניות תגמול שונות עודדו צרכנים ביתיים, מוסדיים ואף עסקים ובעלי שטחים חקלאיים לשלב פאנלים סולאריים במתחמים בבעלותם.

בקליפורניה, לדוגמה, קיימת אפשרות להתקין מתקנים פוטו־וולטאיים ולזכות לזיכוי מס משמעותיים ולהשתתפות באמצעות מענקים בהתקנת המערכת הסולארית. חלק מהחשמל המיוצר בטכנולוגיה זו משמש להפעלת מכשור ביתי, מכונות במפעל ועוד. בנוסף, ניתן לנצל את עודפי החשמל באמצעות אגירתם בבטריות ייחודיות המחוברות למערכת.

עד לאחרונה, בישראל, אגירת החשמל לא התאפשרה אך כעת ישנו שינוי מגמה וניתן יהיה לאגור חלק מהחשמל שאינו משמש לתפעול המכשירים הביתיים או נמכר לחברת החשמל. נדון על כך בהרחבה במאמר נפרד.

הסיבות שגורמות לתושבי מדינות שונות לעבור לסולאר
המעבר לאנרגיה מתחדשת מונע משלושה גורמים עיקריים. הראשון, עליו דנו בהרחבה במאמר הוא הפחתת השימוש בדלקים המזהמים את הסביבה לייצור חשמל. אך זוהי לא הסיבה היחידה. חברות רבות ובעלי בתים בוחרים באנרגיה סולארית כדרך לחיסכון בעלויות החשמל, מחד, ואפשרות להכנסה פאסיבית מאידך.

כאשר מחירי החשמל האמירו במהלך שנת 2021 בארה"ב, השכילו ערים שונות למנף את עליית המחירים ולעודד בעלי בתים פרטיים להתקין לוחות פוטו-וולטאיים. במיוחד במדינות שטופות השמש בארה"ב כמו קליפורניה, טקסס ושאר מדינות באזור המכונה "חגורת השמש".

באיחוד האירופי, המעבר לאנרגיה סולארית התרחש בזכות המחויבות הגבוהה של הממשלות השונות באיחוד להילחם בשינוי האקלים. המדינות המובילות בתחום זה, לפי הסדר של כמות החשמל המיוצר בהן הן: גרמניה, הולנד, ספרד, פולין, צרפת ובלגיה.[1]

בישראל, שטופת השמש, נוצר מודל מיוחד המאפשר לבעלי גגות של בתים פרטיים ומתחמים שונים להתחיל לזכות להכנסה פאסיבית חודשית ממכירת החשמל לחברת החשמל.

לסיכום, כפי שניתן לראות המגמה למעבר לאנרגיה מתחדשת זוכה כיום לרוח גבית מצד גורמים רבים. הן ארגונים הפועלים לחיזוק המודעות למלחמה בשינוי האקלים, והן הממשלות ברחבי העולם המעוניינות ליצור חלופה למשאבים המוגבלים שמהם מיוצר החשמל כיום. כי מי יודע? יתכן ובמאות הבאות, לדורות הבאים שלנו לא תהיה חלופה זמינה מלבד שימוש בכוחות הטבע – מים, רוח וקרני השמש.

[1] https://iea-pvps.org/wp-content/uploads/2022/01/IEA-PVPS-Trends-report-2021-4.pdf

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button