ראשי / כתבות ומאמרים / מונה נטו – הדור החדש של ההסדרות הסולאריות

מונה נטו – הדור החדש של ההסדרות הסולאריות

עקב משבר האקלים העולמי והירידה בכמות המשאבים הפוסילים להפקת אנרגיה, ניכרת בעשור האחרון עלייה מתמדת במחירי האנרגיה. מסיבה זו, מדינות העולם ומדינת ישראל בתוכה מעודדות עסקים ומשקי בית לייצר חשמל ממקורות מתחדשים – כמו שמש ורוח. ב-2008 ממשלת ישראל שמה לה למטרה לעודד ייצור חשמל ממקורות מתחדשים, בהיקף שיגיע ל-10% מתצרוכת החשמל בארץ עד שנת 2020.

מ-2008 ועד היום, בתקופה של חמש שנים, לאחר שהוקמו להן אלפי מערכות סולאריות בכל רחבי הארץ, התחום הסולארי ביסס את מעמדו בישראל, התייעל והתמקצע. בד בבד, עלויות הפאנלים צנחו באופן משמעותי בכל העולם, ולמזלנו הטוב ישראל ממוקמת באזור גאוגרפי שטוף שמש המתאים ככפפה ליד לטובת ייצור חשמל באמצעות השמש.

כל אלה יחד ועוד, הביאו את ישראל להיות מבין החלוצים הראשונים בעולם שיכולים לעבור לדור מתקדם של מודלים עסקיים למערכות סולאריות – מודל השייך לעידן הגריד פאריטי (Grid Parity – הנו מצב בו עלויות הייצור של החשמל המיוצר מדלקים פוסילים שוות ערך לעלויות הייצור של חשמל ממקורות מתחדשים ונקיים). כך נולדה לה בישראל בשנת 2013 הסדרת מונה נטו. החדשות הטובות הן שהסדרה זו מאפשרת לכם להיות חלק ממהפכת החשמל שמתרחשת בישראל – ומהיום גם אתם יכולים לייצר חשמל לשימוש עצמי ולשים קץ לחשבון החשמל!

מהו מונה נטו?

התקנת מערכת סולארית על גג

התקנת מערכת סולארית על גג

מונה נטו הנו שם מקומי להסדרה בתחום האנרגיה הסולארית, ונקרא בעולם בשם Net metering.
הסדרה זו מאפשרת לכל צרכן חשמל להפוך להיות גם יצרן חשמל באמצעות אנרגיה סולארית עבור שימושיו העצמיים. בתוך ההסדרה ישנו מנגנון המאפשר ליצרן הסולארי להתקזז בחשמל העודף המיוצר על ידו, להעבירו לרשת החשמל, ולצבור עבורו קרדיט כספי הניתן למימוש עד שנתיים מרגע הייצור. כמו כן, ניתנת ליצרן הסולארי אפשרות להעביר את הקרדיט הכספי למקום צרכני אחר אשר בבעלותו כדי להתקזז בחשבון החשמל. חשוב לציין כי היצרן הסולארי נשאר מחובר לרשת החשמל כרגיל!

הסדרת מונה נטו מתאימה כיום בעיקר למי שיש לו:

  1. גג גדול או צבר גגות המתאימים להתקנת מערכת סולארית (מעל 600 מ”ר).
  2. צריכת חשמל גבוהה (מעל 65,000 ש”ח בשנה).

מה קורה בפועל?

המערכת מותקנת על גג המבנה, ומספקת את החשמל למבנה לטובת צרכיו. כך נוצר מצב בו היצרן הסולארי מושך פחות חשמל מחברת החשמל ולכן משלם פחות כסף באופן משמעותי או אפילו מחסל את כל חשבון החשמל שלו!

פאנלים סולאריים מותקנים בגילת

פאנלים סולאריים מותקנים בגילת

אף על פי שיש מערכת סולארית על הגג, והיא מספקת חשמל, המבנה נשאר מחובר לחברת החשמל כרגיל, כדי להשלים לו את החשמל החסר בכל עת (בלילה למשל). במקרה הפוך, בו נותרים עודפי ייצור, כלומר מצב בו היצרן הפרטי מייצר יותר ממה שהוא צורך, החשמל יוזרם לרשת החשמל (רשת החשמל משמשת מעין מצבר) וייצבר ליצרן הסולארי כקרדיט שקלי, והוא יוכל להזדכות עליו עד שנתיים מרגע הייצור, או שתינתן לו אפשרות נוספת והיא להעביר את הקרדיט הכספי לזיכוי חשבון החשמל של מבנה אחר עם אותו שם של חשבון החשמל.

יש לציין כי גובה זיכוי החשמל אינו אחיד ומחושב על פי מדד תעו”ז – תעריפי עומס וזמן בעת ייצור החשמל. מדד זה משתנה בהתאם לחודשי השנה, ימי השבוע והשעה ביום – נתון זה עובד לטובת היצרן הסולארי, מכיוון שהוא תמיד מייצר את החשמל בשעות שיא הביקוש, בהן עלות החשמל היא היקרה ביותר.

כך לדוגמא, בשעות הלילה בהן המערכת הסולארית אינה מפיקה אנרגיה, צריכת החשמל מתקזזת מהקרדיט שצבר הצרכן במהלך היום. דוגמא נוספת היא, רשת קמעונאית שיש לה מחסן לוגיסטי גדול וניתן להקים על גגה מערכת סולארית גדולה, אבל צריכת החשמל במקום לא גדולה. אותה רשת יכולה לייצר חשמל על אותו מחסן גדול, לצבור קרדיט ולהזדכות על חשבונות החשמל של הסניפים שלה הפרושים ברחבי הארץ.

להסדרת מונה נטו יש יתרונות רבים נוספים:

  • הסדרה משתלמת ורחבה הנותנת להרבה צרכנים אפשרות לשנות סטטוס ולהפוך ליצרני חשמל – עם זאת היא עדיין מוגבלת בזמן ובכמות, עד סוף שנת 2014.
  • השקעה במערכת סולארית היא השקעה יציבה ובטוחה המניבה תשואה דו ספרתית.
  • ההסדרה מאפשרת לבעלי עסקים לצמצם את ההוצאות על צריכת חשמל, עד כדי ביטולן ומתאימה בעיקר למפעלים, למושבים, לקיבוצים, לבנייני משרדים, למרכזים מסחריים ולמוסדות ציבוריים שמתאפיינים בצריכת חשמל גדולה עם שטח גג גדול.
  • ההסדרה מאפשרת לארגונים אלו לממש את חזונם הסביבתי ולייצר חשמל ידידותי לסביבה המופק מאנרגיה נקייה ומתחדשת, (השמש אינה מזהמת ולא עולה כסף).
  • ההסדרה מאפשרת לצבור קרדיט כספי מהפקת חשמל לתקופה של עד שנתיים.
  • ההסדרה מאפשרת לקזז את צריכת החשמל ממספר שעונים קרובים או מרוחקים השייכים לאותם בעלים, בלי קשר פיזי בין מקום הייצור למקום הצריכה.
  • ההסדרה מאפשרת לארגונים אלה לקבע את מחיר החשמל למשך זמן הפרויקט בעלות נמוכה בעשרות אחוזים ממחירי החשמל במשק.

חשמל לשימוש עצמי

מודל עסקי למונה נטו

חשוב לדעת כי מערכת סולארית עסקית מהווה השקעה פסיבית לכל דבר, המתחילה להחזיר את עלויותיה מיד לאחר הפעלתה. מדובר בהשקעה בטוחה ויציבה עם תשואה דו ספרתית. תקופת החזר ההשקעה עומדת על כשש שנים, אך היא עשויה להתקצר או להתארך בהתאם לגודל המערכת ולכמות החשמל הנצרך.

עלות רכישת מערכת סולארית היא השקעה חד פעמית ומורכבת מ:

  1. עלויות רישוי ותכנון.
  2. עלויות רכיבי המערכת – פאנלים סולאריים, ממירי מתח וציוד חשמל.
  3. עלויות הקמה וניהול פרויקט.

לאחר ההשקעה הראשונית, המערכת סולארית עובדת בכוחות עצמה ואין צורך לתפעל אותה. כמובן שהמשאב שמספק לה את האנרגיה הוא השמש והוא חינמי ללא עלות לאורך השנים. חשוב לדעת שככל שהמערכת המותקנת גדולה יותר, כך עלות ההתקנה לקילוואט יורדת.
ניתן לקבל היום מימון בהלוואה ארוכת שנים עם ריביות אטרקטיביות.

חשבו את הרווח שלכם באמצעות המחשבון הסולארי כאן >>

תפוקת מערכת סולארית

בישראל הממוצע הוא שכל קילוואט אחד מותקן במערכת הסולארית מפיק בממוצע 1,700 קילוואט לשעה, או בקיצור קוט”ש. מאחר שמחירו הממוצע של קוט”ש הנו כמעט 0.60 ש”ח במתח נמוך, קילוואט מותקן אחד מפיק חשמל בעלות ממוצעת של 1,000 ש”ח לשנה. כמו כן, עבור ייצור חשמל לצריכה עצמית יש לשלם דמי שימוש ברשת, בעלות של שתי אגורות עבור כל קוט”ש.

חשיבות התכנון

לתכנון חשיבות עליונה במערכות סולאריות

לתכנון חשיבות עליונה במערכות סולאריות

על בעלי עסקים המתעניינים במערכת סולארית יש לדעת שקיימת חשיבות מרובה לתכנון סוג המערכת הסולארית, גודלה, אופן התקנת רכיביה וחיווטה, וזאת בהתאם למיקום המבנה, לתנאיו ולגודל הגג שלו, כמות החשמל הנצרכת וההון הזמין של החברה.

בחירת גודל המערכת הסולארית

התנאים העיקריים לבחירת גודלה של מערכת סולארית הנו שטח הגג וגודל חיבור החשמל שעומדים לרשות העסק. לדוגמא, מערכת להפקת חשמל סולארי של עד 50 קילוואט, נדרשת לשטח גג בגודל של כ-600 מ”ר על חיבור חשמל של 3x80A. כמו כן, חשוב להבין ולחשב מראש את הרווח הצפוי מהמערכת בהתאם למספר קריטריונים, ביניהם הצריכה העצמית של העסק, כמות חשמל המופקת מהמערכת ותמחור החשמל הסולארי על ידי חברת החשמל. למשוואה זו יש להוסיף את עלויות רכישת, התקנה ותחזוקה של המערכת, את הצפי להחזר ההשקעה והתשואה שתתקבל לאחריה.

חשיבות תכנון הנדסי של מערכות סולאריות

חשוב מאוד לדעת, כי מלבד עוצמת קרינת השמש וסוג הממיר או הפאנלים שנבחרו למערכת, התכנון ההנדסי הנו הפקטור החשוב ביותר לקביעת תפוקתה. תכנון זה משתנה בין המערכות הסולאריות בהתאם לתנאי המבנה וצורכי העסק השונים, וכולל מדידות מדויקות של מאפייני אתר ההתקנה, מידול המערכת ע”י תוכנות ייעודיות, הכנת תכניות הקמה מופרטות הכוללות את ההרכבה הפיזית בשטח והחיווט החשמלי. כמו כן, מדובר בתכנון מערכת נבון שתפיק את הכי הרבה חשמל בשעות בהן החשמל הוא היקר ביותר.

תכנון מקיף ייקח בחשבון את כל הגורמים שישפיעו על תפוקת המערכת, עמידותה ואופן הצבתה, וכוללות בין היתר בדיקת הצללות, שיפועים, חוזק המבנה וגודלו. חשוב לדעת כי תכנון מקצועי ונכון, יבטיח הליך התקנה מהיר ויעיל ללא תקלות, וכן יפיק את מלוא הפוטנציאל של המערכת הסולארית מאותו אתר, וכן יבטיח את עמידותה לאורך השנים.

רכישת מערכת סולארית בהתאם למיקום העסק

למעשה, כל האזורים בארץ מתאימים להתקנת מערכות אנרגיה סולארית – אזור הצפון נחשב אידיאלי בזכות קרינה יציבה וחזקה מהשמש בטמפרטורות שאינן גבוהות מדי. הנגב והדרום הינם אזור רווי בשמש המתאימים להתקנת מערכות אלו. ונמצא גם כי מרכז הארץ מהווה אזור אידיאלי להקמת מערכות סולאריות קטנות ובינוניות על גבי גגות של מבנים.

אל תחכו עוד, זה הזמן להצטרף למהפיכת החשמל בישראל, התקשרו אלינו עוד היום ותקבלו ייעוץ מקצועי! 

 

greenco_banner

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button