ראשי / כתבות ומאמרים / לייצר חשמל בבית

לייצר חשמל בבית

רבים התרגלו לכך שהשמש השופעת מספקת לנו כמויות עצומות של אנרגיה שמנוצלת לחימום המים לא רק בקיץ אלא גם באביב ובסתיו, ישנם גם ימים חורפיים שבהם השמש מבצבצת מבעד לעננים ומאפשרת לנו לנצל את קרניה.
אולם ישנה אופציה נוספת לניצול קרני השמש ולא רק לחימום מים, אלא גם ליצור חשמל באמצעות מערכת פוטו וולטאית.

חשמל סולארי בישראל

בחודש יוני 2008, נפתחה אפשרות חדשה לניצול ביתי של אנרגיית השמש – ייצור של חשמל באמצעותהתקנת מערכות פוטו-וולטאיות על גגות של בתים פרטיים. הרעיון היה “למכור” את החשמל לחברת החשמל, ובעצם לקבל סבסוד לצריכת החשמל הביתית.
כשלוש שנים מאוחר יותר – בקיץ 2011, אישרה הרשות לחשמל הקצאה של 260 מגה-ואט לתחנות סולאריות פוטו-וולטאיות. עד תחילת 2014 הותקנו בישראל מעל 9300 מערכות פוטו-וולטאיות עסקיות וביתיות, בעלות כושר יצור של 243 מגה-ואט.
התוכנית הממשלתית לאנרגיה מתחדשת הציבה יעד ליצור חשמל סולארי בהיקף של 10% מצריכת החשמל בישראל בשנת 2020, ובעצם שמה קץ למגבלות המאולצות של המכסות המרביות ליצור חשמל.
בד-בבד, כמו בתחומים טכנולוגיים חדשים רבים, חלה גם ירידה משמעותית בעלות המתקנים הסולריים והתקנתם, נתון זה משפיע, לטובה כמובן, על כדאיות התקנת מערכות כאלה.

 

 

“מה יוצא לי מזה?”

גם אם אתם לא חברים בתנועה ירוקה כלשהי – התקנת מערכת סולארית לייצור חשמל יכולה להשפיע ישירות על הכיס שלכם – לא משלמים על חשמל שמיוצר על הגג! ניתן לחשב בקלות את החזר ההשקעה במערכת סולארית פרטית.
בפני הדייר הפרטי קיימות כיום שתי אפשרויות:

  1. הסדרה תעריפית (קיימת עד סוף 2014) – בעל המערכת מוגדר למעשה כעסק ליצור חשמל פרטי (מחייב הסדרה מול רשויות המס), אשר מוכר את החשמל שהוא מייצר לרשות החשמל, בכל חודש רשות החשמל תשלם כנגד חשבונית סכום של 64 אג’ לקוט”ש, צמוד למדד. ההסדרה תקפה ל-20 שנה.

מונה נטו (תקף גם ב-2015) – החשמל שמיוצר במערכת הפרטית מנוצל לשימוש פרטי, ככל שהמערכת מייצרת יותר חשמל, כך יקטן חשבון החשמל השוטף עד לאיפוס מלא, עודפי ייצור חשמל יועברו לשימוש רשת החשמל הארצית, והייצור העודף ייזקף לזכות בעל המערכת לשימוש עתידי (קרדיט כספי), עד שנתיים קדימה.

כיצד לבחור בין החלופות?

כמו בכל רכישה, יש לשקול אילוצים כלכליים ולנסות לבצע תחזית עסקית, חשוב להבין שבכל חלופה מודל התמחור שונה – בחלופה הראשונה המחיר קבוע (צמוד למדד), ובשנייה – מותאם למחיר החשמל (כפועל יוצא מהתחשבנות לפי תפוקה מול צריכה), כמו כן, ישנם שיקולים טכניים, שיקולי מס ושיקולים אחרים שיש לקחת בחשבון ולהתייעץ עם המומחים בתחום.

דרישות סף

התקנת מערכת סולארית אינה דבר מסובך, בהינתן שפועלים נכון. כדי להתקין מערכת ביתית ליצור חשמל, צריך גג שחשוף לשמש שעות רבות ככל האפשר. גג רעפים, גדול ככל שיהיה אשר פונה לכיוון צפון, או גג שנמצא בצילו של בניין גבוה יפיק חשמל מועט, אם בכלל.
שטח הגג המינימאלי המתאים להתקנה הוא 50 מ”ר, ניתן להתקין על גג שטוח, או גג רעפים, וכמובן תחת הנחיות הועדה המקומית לתכנון ובניה.
ההקלה המשמעותית של הרפורמה בחוקי הבניה היא שאין צורך לאישור בניה כבעבר, אלא לאשר את ההתקנה בהליך מזורז מול הועדה המקומית (בחלק מהמועצות ניתן לבצע בדיעבד, לאחר ההתקנה).
המבנה צריך להיות בעל טופס 4 (לא ניתן להתקין על מבנה שלא אושר), בעל חיבור קבוע לרשת החשמל וחשוב לוודא שהגג בבעלות מזמין ההתקנה.
תקנות המס עומדות להשתנות כך שמערכות ביתיות יהיו פטורות ממס אולם עד שישתנו הוראות החוק יש צורך בהוצאת חשבוניות לחברת חשמל (עוסק פטור או עוסק מורשה).
בניגוד לדעה הרווחת – אין צורך בהקצאת “חדר מצברים” וברכישתם כשמדובר במערכת לצריכה עצמית, אלא רק במקומות שאינם מחוברים לרשת החשמל.

הפינה הירוקה

התקנה ראשונית של המערכת והסדרת שיטת ההתחשבנות זה כל מה שנדרש כדי להצטרף למהפכה הירוקה, כל קוט”ש שמיוצר באמצעות השמש בא לידי ביטוי בסופו של דבר בצריכה מופחתת של חומרי דלק (גז, נפט, פחם), בפחות זיהום אוויר ובעתיד ורוד (“ירוק”) יותר לנו ולילדנו. מוזמנים להצטרף אלינו!

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button