ראשי / כתבות ומאמרים / השר לאיכות הסביבה בפגישה עם נציגי האנרגיה המתחדשת “המשרד לאיכות הסביבה ימשיך להלחם למען האנרגיה

השר לאיכות הסביבה בפגישה עם נציגי האנרגיה המתחדשת “המשרד לאיכות הסביבה ימשיך להלחם למען האנרגיה

מאת ערן בר

“נלחם בניסיונות לצמצם את תחום האנרגיה הירוקה, אנו מאמינים שגם בעידן הגז יש מקום לאנרגיות ירוקות” כך הכריז אתמול השר לאיכות הסביבה עמיר פרץ בפגישה עם חברי איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל.

בפגישה נכחו צוות המשרד איכות הסביבה השר ונציגים ממגוון חברות בתחום האנרגיה מתחדשת והתייעלות אנרגטית.

השר פתח את דבריו בסקירה על פעילות המשרד בתחום. לדבריו בנושא האנרגיה המתחדשת, בדיקות המשרד שונות מהאוצר ומסקנותיו לגבי מימוש היעדים שונות. ברור כי התחום הפוטו ולטאי הוא התחום שהכי מימש עצמו. שאר התחומים, כמו רוח או ביו-מסה עדיין לא הצליחו להגיע לכדי מימוש. עמדת המשרד היא כי בביו-מסה אפשר לוותר חלקית על ההקצאה ועדיין יהיה מכסה מספיקה למימוש כלל פוטנציאל הביו-מסה הקיים, את היתרה יש להעביר לפוטו ולטאי שיכול לנצלה. גם בתחום הרוח אפשר לצמצם את ההקצאה מ800 מגווט ל700, עד כה אישרו רק כ30 אתרים שגם אם כולם יבוצעו יגיעו לכדי 500-700 מגווט במקסימום.

השר אף הוסיף כי הטיעון המרכזי של מתנגדי התחום, הוא שהגז שלכאורה פחות מזהם ומיתר את האנרגיה הירוקה, אנחנו במשרד דוחים זאת לטענתו כי גם עם כניסת הגז לפי בדיקותינו עדיין יש צורך בלפחות 10%אנרגיה מתחדשת כדי לעמוד ביעדי הפחתת פליטות.

לדברי השר הערער שהוגש על ידי האוצר בנושא החלטת ועדת השרים לאנרגיה מתחדשת הוא על נושא ערבויות למתקנים באיו”ש לא על היעדים עצמם, המשרד לאיכות הסביבה ערער בעצמו על כך שיש להעביר עוד יותר מהביו-מסה לפוטו ולטאי (המשרד דורש 60 מגווט מביו-מסה לפוטו ולטאי).

איתן פרנס יו”ר  איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל – פתח בסקירת התחום, לדבריו בעוד השר פרץ נלחם על נושא המכסות, יש בעיה שאין משרד גג המרכז את התחום, נושאים רבים נופלים בין הכיסאות ונזרקים הלוך ושוב בין המשרדים באין יד מרכזת. האיום הגדול על התחום הוא בוועדת יוגב – הועדה המתכננת את משק החשמל לשנים הבאות ומורכבת מנציגי האוצר ומשרד האנרגיה. לדברי פרנס, הועדה פועלת להוריד את היעד לאנרגיה מתחדשת ל-2020 ל8% מ10%. אין שום מדינה בעולם שמצמצמת יעדים אלו אלא רק מגדילה אותם ורק בישראל אין שום לקיחת אחריות על הסביבה. לצערנו אין נציגות לאיכות הסביבה או לרשות החשמל בוועדת יוגב וזאת בניגוד לחברת חשמל הפועלת במרץ בוועדה ואל כן אין ייצוג לאינטרס הציבורי בתחום הסביבה. פרנס הוסיף והדגיש כי האנרגיה המתחדשת תומכת ועוזרת בפריפריה שם ממוקמים רוב המתקנים.

נושא נוסף שעלה על הפרק הוא ביטול תכנית לתמיכה בהתייעלות אנרגטית שהפעיל המשרד לאיכות הסביבה בעבר (עקב התנגדות האוצר).

פרנס סיכם באומרו שאנרגיה מתחדשת שווה גם ביטחון אנרגטי למדינה לאור השינויים התמידיים הביטחוניים וכלכליים זו היא האנרגיה היחידה שבאמת לא תלויה באף גורם חיצוני.

גיא אבירם, יזם בנושא הרוח טען כי נושא הרוח הוא היום 30% מכל האנרגיה שנבנתה בממוצע בעולם בשנה שחלפה. היעד של 800 מגווט הוא אף נמוך לדבריו. השר השיב כי מערכת הביטחון מתנגדת ויש הקצאת שטח מוסכמות לכ30 אזורים. בפוליגונים שאושרו יש מקום ל500 עד 700 מגווט רוח. עד כה לא מומש דבר ואם יעלו אחוזי המימוש אזי יהיה מקום לבדוק את הנושא בעתיד.

דב, יזם בתחום המערכות הפוטו ולטאיות הביתיות טען כי שוק המערכות למגזר הביתיות נפגע, הבירוקרטיה קשה, אי ודאות בנושא ארנונה, מע”מ, ועוד הורידו תעריף… יש לעשות דה-רגולציה  ולהקל את הבירוקרטיה מה שיאפשר להוזיל מחירים.

ערן קופל נציג חברת הפאנלים הסולארים הנוואה סולאר דיבר על דוח קנדל. לדברי קופל דוח זה משלים למונה נטו שקיים כיום לצריכה עצמית. דוח קנדל יאפשר יצור גם במקומות ללא צריכה.

שי פורת, יזם בתחום מערכות מסחריות סולאריות הציע הנהגת נקודות חובה למפעלים מזהמים, מפעל מזהם יכול לקנות נקודות זיהום מיצרן ירוק גם אם לא מייצר בעצמו, כך יעוד יצור במקום אחר. הדבר יאפשר סחר בנקודות זיכוי מודל שקיים בעולם ויעודד עוד מתקנים שיסובסדו על ידי המזהמים.

נושא נוסף שנידון הוא מטמנות וביו גז. לדברי הפעילים בתחום ישנם שני סוגים של פעילות:

סוג 1 יצור גז ממטמנת אשפה ואין סבסוד בכלל. כרגע שורפים את הגז בגנרטורים ומיצרים חשמל, לדוגמה קיבוץ עברון צורך 1.6 מגווט חשמל, המטמנה מייצרת עבורו 80% מהנ”ל.

סוג 2. טיפול בחומר אורגני, שמיצרים ממנו גז. אין תעריף לנ”ל. המנהל דורש סכומים עצומים להיטל השבחה למתקנים הנ”ל והתוצאה הם לא מוקמים ונשארים מזבלות.

רון ניב, פילנרג׳י, דיבר על פסולת בעלי חיים ברפתות. לדבריו מתקנים למחזור פסולת בע”ח מהרפת יכולים להיות מוקמים על ידי הרפת. הבעיה היא  שהמסלול לאישורים לא מוגדר.

מנכ”ל חברת סמארט אנרג׳י שוחח על נושא ההתייעלות אנרגטית תחום הכולל מיזוג, תאורה, חימום מים, תהליכים בתעשייה ועוד. הבעיה היא מימון לדבריו, עד כה היה מימון מתוך פרויקט הפחת גזי חממה שהופסק לפני שנה (בגלל האוצר). צריך להחיות את הסיוע הזה. אולי באמצעות ערבות מדינה. השר ענה כי מנסים להחיות אבל קשה בהעדר תקציב. נשקלת אפשרות דרך חיוב חברת חשמל על זיהום, ינסו לפחות לסייע לרשויות חלשות לבצע התייעלות.

איתן פרנס יו”ר האיגוד סיכם את הנקודות המרכזיות בהם יכול המשרד לאיכות סביבה לסייע

  • ועדת השרים לאנרגיה מתחדשת – לדחוף למימוש יעדי והחלטות הועדה.
  • ועדת יוגב חוסמת את המתחדשת – להילחם בכוונת הועדה לצמצם אנרגיה ירוקה.
  • מטה שר לקידום אנרגיה ירוקה – מטה כזה יכול לרכז מהלכים בתחום

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button