ראשי / כתבות ומאמרים / הוועדה לאנרגיה ירוקה בכנסת: יותר גגות בישראל יהפכו לירוקים

הוועדה לאנרגיה ירוקה בכנסת: יותר גגות בישראל יהפכו לירוקים

מאז פרצו הפאנלים הסולאריים הפוטו-וולטאים לשוק האנרגיה הישראלי לפני כעשור, סבל התחום מעודף רגולציה ובירוקרטיה, אשר יוצרת חסמים שמצליחים, לעיתים, להסתיר אפילו את השמש הישראלית.

בתחילת הדרך דרשה ההשקעה בפאנלים סולאריים סבסוד ממשלתי בכדי להיות כלכלית, ולכן היה זה טבעי שגורמים ממשלתיים יפקחו על התחום. אולם היום, עם ההתפתחות הטכנולוגית וירידת מחירי הפאנלים הסולאריים בשוק העולמי, אין צורך עוד בתמריצים בכדי להפוך את ההשקעה לכלכלית.

נכון להיום, יותר מדי גורמים אמונים ומשפיעים על התחום, יותר מדי חתימות ותשלומים נדרשים בכל צעד ושעל, ולעיתים קרובות מדי מתקבלות החלטות ביד ימין ללא תיאום עם יד שמאל. בין היתר, ניתן למנות את הבירוקרטיה והדרישות מצד רשויות המס, גובה הארנונה הבלתי ידוע, היטלי ההשבחה, הסדרות “מונה נטו” וחוסר התיאום בין הגופים. כל אלה מאריכים את תהליך ההקמה של מתקנים סולאריים קטנים לצריכה עצמית ועלולים להשפיע על כלכליות הפרויקט.

על רקע זה התכנסה ב-14 ביולי 2014 ועדת הכלכלה לקידום האנרגיה הירוקה בכנסת, ודנה בנושא: “קידום אנרגיה סולארית במבנים פרטיים וציבוריים ובבתי המגורים”. הוועדה, בראשות ח”כ ד”ר חנא סווייד, הצליחה לרכז תחת קורת גג אחת את כל הגורמים הממשלתיים העושים (או בעצם לא עושים) בתחום. בהזדמנות זו ניתן היה לסקור כל אחד מהחסמים המפריעים ליותר גגות בישראל להפוך לירוקים ולהגיע להחלטות מעשיות ומוסכמות להסרתם.

 

 

הסדרת “מונה נטו” ידידותית עבור המשתמש הביתי

תמריצי “מונה נטו”, אשר מציעים ליצרני חשמל פרטיים תשלומי חשמל מופחתים בכך שהם מחויבים רק על ההפרש בין החשמל שהפיקו לחשמל שצרכו, הפכו לחסם משמעותי להקמה של מתקנים סולאריים קטנים לצריכה עצמית. זאת, מכיוון שבמסגרת הסדרת “מונה נטו” מחייבת רשות החשמל את הצרכן הביתי להתקין מונה תעו”ז, אשר מחליף את התעריף הקבוע בתעריף משתנה על פי עונות השנה ושעות היממה. שיטה זו פחות נוחה לרוב משקי הבית.

בוועדה הוחלט כי רשות החשמל תקדם מסלול מיוחד של הסדרת “מונה נטו” עבור צרכנים פרטיים, שתפשט את החיוב למתקנים סולאריים על גגות.

כמו כן, מספר שבועות קודם לוועדה אושרה במשרד הפנים “רפורמת הפרגולות”, אשר פוטרת מערכות סולאריות פוטו-וולטאיות בהספק של עד 50 קילו-ואט מהצורך להוציא היתר בניה.

הרפורמה, או בשמה המלא “תקנות התכנון והבניה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר), התשע”ד-2014”, עתידה להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט 2014, אולם רשות החשמל עדיין לא התאימה את הסדרות “מונה נטו” לייצור חשמל ממתקנים פוטו-וולטאים לתקנות החדשות.

בוועדה הבהירה הרשות כי היא פועלת להתאים את אמות המידה לתקנות הרפורמה. התהליך צפוי להסתיים בשבועות הקרובים.

הקלות “מיסוי ירוק”

בתחילת 2014 פג תוקפה של החלטת ממשלה מס’ 2935, אשר השיתה פטור מלא ממס הכנסה למתקנים עד 4 קילוואט ועד 18,000 שקלים הכנסה בשנה, קבעה שיעור מס אחיד של 10% לייצור הסולארי, העניקה הקלות שונות בחובות דיווח, פחת מואץ על מתקני אנרגיה מתחדשת ועוד.

כשרשות המיסים נמנעה מלחדש את ההקלות, הסיקה רשות החשמל שעל יצרני החשמל להירשם כעוסק מורשה כברירת מחדל, וכתוצאה נוצרה אי-ודאות באשר לגובה המס שיידרשו לשלם. הוועדה קראה לרשות המיסים לחדש את הקלות המס לשנת 2014 ואילך.

בשיחה שלי עם נציג רשות המיסים עלה כי, ככל הנראה, תקנות המס יחודשו על סך של 18,000 שקלים ללא מגבלה על גודל המערכת, מה שיבטיח פטור מלא ממס עבור מערכות ביתיות.

 

קיבוע תעריפי הארנונה

בשנת 2010 החלו משרד הפנים ומשרד האוצר בהליך לקביעת תעריפי ארנונה על מתקנים סולאריים, אך הוא לא הושלם. כתוצאה, נכון להיום דורשות חלק מהרשויות המקומיות תשלום ארנונה בהתאם לסיווגים הקיימים של מתקני חשמל או לפי השטח שתופסת המערכת, והדרישה מגיעה לעיתים עד ל-100 שקלים למטר רבוע. בארבע השנים האחרונות ניסתה הממשלה, ללא הצלחה, לקבוע תעריף מקסימלי לארנונה עבור מתקנים סולאריים פוטו-וולטאים.

בוועדה אישרה נציגת אגף הכספים במשרד הפנים כי המשרד יפעל בשיתוף עם האוצר לקידום תקנות ייעודיות להסדרת גובה הארנונה. התקנות יובאו לאישור ועדת הכספים עוד במושב הכנסת הנוכחי. בנוסף, נציג משרד הפנים הכריז כי כשיקובעו תעריפי הארנונה הם יעמדו על כמאות שקלים בדונם – סכום שלא יהווה מעמסה על המודל העסקי.

פטור מהיטלי ההשבחה

אך הבשורה המשמעותית ביותר שהתקבלה בוועדה נגעה להיטלי ההשבחה שדורשות הרשויות המקומיות מבעלי מתקנים פוטו-וולטאים. בחלק מהרשויות מדובר בהיטלים שמייקרים את הפרויקט בעד 30%, ובכך מאריכים את תקופת החזר ההשקעה ומכבידים מאוד על הכלכליות שלו.

בעניין זה הכריז יו”ר הוועדה ח”כ חנא סוויד, כי כחלק מהצעדים הנדרשים לפתיחת שוק הגגות הסולאריים בישראל הוא עומד ליזום בימים הקרובים הצעת חוק, אשר תפטור מתקנים לאנרגיה מתחדשת מהיטל השבחה באופן גורף.

העם רוצה חשמל ירוק

לו היה עליי לתמצת את התחושה שליוותה אותי בבואי להשתתף בוועדת המשנה לאנרגיה ירוקה במשפט אחד, אין ספק שהוא היה: “העם רוצה חשמל ירוק והממשלה מתחילה להבין זאת”. לתחושתי, הוועדה מתחילה לפרק את “חומת החסמים” הקיימת, אשר מפריעה לתחום האנרגיה הסולארית בישראל להתפתח. מדובר בחדשות טובות, אשר עומדות לשרת, לשם שינוי, את האינטרס המובהק של הציבור הרחב בישראל לסביבה ולכלכלה ירוקה.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button