ראשי / כתבות ומאמרים / האנרגיה הסולארית הופכת את הצבא לירוק

האנרגיה הסולארית הופכת את הצבא לירוק

היתרונות הכלכליים, הסביבתיים והאסטרטגיים שמציעה הטמעת מערכות סולאריות בארגונים גדולים הובילו בשנים האחרונות גם את צה”ל להחיל מהפכה סולארית בשורותיו. ביכולתן של המערכות הסולאריות להפחית את הוצאות האנרגיה הכבדות של הצבא, וחשוב מכך – קיימת חשיבות אסטרטגית בהטמעתן, שכן הן מפחיתות את התלות של מתקנים צבאיים במקורות אנרגיה חיצוניים.

בנוסף, כאחד הארגונים הגדולים ביותר במדינת ישראל, המתפעל מערכות הצורכות אנרגיה בהיקפים עצומים, התחייב הצבא לסייע לממשלת ישראל בהשגת היעד שהציבה לעצמה לפיו עד סוף שנת 2014 תתבסס 5% מצריכת האנרגיה של ישראל על אנרגיות מתחדשות. בהתאם לכך, הכריזו בצה”ל בשנת 2010 שהשמירה על משאבי הטבע מהווה חלק בלתי נפרד מההגנה על המדינה והשיקו את פרויקט “צה”ל שומר סביבה”, המתעתד להפוך את הצבא הישראלי לירוק יותר.

מדובר בתכנית בהיקף כולל של מיליארד שקלים שבמסגרתה מטמיע צה”ל מגוון רחב של טכנולוגיות ופעילויות שמטרתן הגנה על הסביבה תוך שילוב מודעות סביבתית בהחלטות הצבא. כמו כן, כוללת התכנית טיפול במפגעי סביבה שגרם הצבא בעבר והיערכות למניעת מפגעים עתידיים.

קציני קיימות

באופן כמעט סימבולי, החלה הטמעת הטכנולוגיות הסביבתיות בבסיס ההכשרה למפקדים – בה”ד 1. בבסיס הוקמה חווה סולארית בעלות של 4.37 מיליון שקלים, הכוללת 400 קולטים סולאריים הפזורים על הגגות, ומיכלי אגירה אשר קולטים את המים החמים העוברים בקולטים. כבר בשנה הראשונה חסכה החווה הסולארית מהוצאות האנרגיה של הבסיס סכום השווה ל-90,000 ליטר סולר. לצד החיסכון הכלכלי בייצור וצריכת אנרגיה נרשמה הפחתה ניכרת בהוצאות הטיפול בזיהום הנגרם מצריכת האנרגיה.

יישום הטכנולוגיות החדשות בבה”ד משולב בפעילות חינוכית מקיפה של הצוערים, במטרה שיטמיעו את ערך החשיבות הרבה שבניצול משאבי האנרגיה המוקצים להם ביחידות עליהן יפקדו.

הצלחתו של פרויקט בה”ד 1 משמשת כמודל לפרויקטים העתידיים של הצבא באנרגיות מתחדשות.

תכנון ירוק

חשיבה צה”לית ירוקה במיוחד ניכרת גם בפרויקט קריית ההדרכה של צה”ל בנגב, שהקמתה מסתיימת בימים אלה. פרויקט עצום זה, שעלותו מוערכת בכ-27 מיליארד שקלים, כלל שיקולים סביבתיים כבר משלבי התכנון המוקדמים ומוטמעים בו מיטב האמצעים הטכנולוגיים להשגת חיסכון והתייעלות אנרגטית הלכה למעשה.
המבנים והמתקנים המוקמים תוכננו באופן בר-קיימא, אשר מותאם לאקלים השורר באזור. חומרי הבניה שנבחרו יוצרים בידוד המאפשר צריכת אנרגיה פחותה ככל האפשר, כך שיצריכו שימוש במזגן לפרק זמן מוגבל ויאפשרו לחדרים להתקרר באופן טבעי. כמו כן, תשתיות הבסיסים כוללות שימוש מיטבי באנרגיה סולארית לחימום מים ותשתיות חשמל חכמות וחסכוניות.

התקנים הסביבתיים המחמירים בהם עומדים מתקני הבסיסים צפויים להוות מודל לבנייה במתקני הצבא בעתיד.

 

מעבר מדיזל לסולאר

לפני מספר חודשים יצא פיקוד דרום בפרויקט להמרת גנרטורים המופעלים בדיזל בלוחות סולאריים במטרה להפחית את הוצאות האנרגיה. ברחבי הפיקוד אתרים מבצעיים רבים המפעילים גנרטורים 24 שעות ביממה, והשימוש בהם עולה כ-40 מיליון שקלים בשנה וגורם לזיהום אוויר, מים וקרקע. כך, הומרו עשרות אתרי איסוף ומוצבים לאתרים סולאריים, המשלבים לוחות סולאריים, גנרטורים היברידיים כגיבוי, בטריות והשגחה אלקטרונית. מתוצאות הפיילוט עולה כי בתכנית רב-שנתית מדובר בצמצום הוצאות דלק בהיקף של כ-122 מיליון שקלים.

בתקופה הקרובה יורחב הפיילוט גם לפיקוד צפון.

גם הכחול הופך לירוק

אולם המצטיינים ביישום הטכנולוגיות “הירוקות” בצבא הם דווקא “הכחולים” – חיל האוויר. כבר לפני מספר שנים הכריזו בחיל על פרויקט “מכחול לירוק”, שבמסגרתו הציבו יעד להגיע עד שנת 2033 ל”אפס נטו” בצריכת האנרגיה. כלומר, ששיעור צריכת האנרגיה בבסיסים יתקזז במדויק עם שיעור פליטת גזי החממה השנתי שלהם.

בין הטכנולוגיות החדשות שהטמיע החיל הותקנו שמונה לוחות סולאריים על גגות בבסיסים השונים, ומתוכננת התקנתם של לוחות נוספים. בנוסף, מתוכננת הטמעתן של תשתיות הארה בהאנגרים הגדולים, אשר יפעלו באמצעות מראות ומגנטים לניצול אור השמש במקום תאורה חשמלית. תשתיות אלה צפויות לחסוך לחיל כ-12 מיליון שקלים בשנה.

בבסיס נבטים, שכבר הצליח לחסוך 9% מצריכת האנרגיה השנתית שלו בזכות מערכות סולאריות והתנהלות סביבתית חכמה, מתוכננת לקום תחנת כוח תרמו-סולארית.

כמו באמריקה

אך עם כל הכבוד לצה”ל, צבא ארה”ב עובר בשנים האחרונות תהליך חסר תקדים בהיקפו אשר הופך אותו לצבא הירוק בעולם. הממשל האמריקאי הציב לרשויות הצבא יעד לפיו עד שנת 2025 תסופק 25% מהאנרגיה של הצבא ממקורות מתחדשים, ובהתאם לכך מתבצעות בתחום השקעות עתק.

כך, בין היתר, מותקנות בכל בסיסי חיל האוויר האמריקאים מערכות סולאריות, ועד סוף השנה תסתיים התאמתם של מנועי המטוסים כך שיוכלו לפעול על דלק ממקורות צמחיים. ציי חיל הים מצוידים בימים אלה בספינות קרב היברידיות. בבסיסי המארינס באפגניסטן החל פיילוט להחלפת הסולר והדלק בלוחות סולאריים ניידים ובאחד הבסיסים הותקנו אוהלים עם סוככים סולאריים, מטענים סולאריים לציוד תקשורת ומחשבים ונורות חסכוניות בכדי להקטין את צריכת החשמל הכוללת. הפיילוט מסתמן כהצלחה, ויורחב בקרוב ליחידות נוספות.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button