ראשי / כתבות ומאמרים / דיון בכנסת במסגרת יום הסביבה הבינלאומי – קידום התחום הסולארי בישראל

דיון בכנסת במסגרת יום הסביבה הבינלאומי – קידום התחום הסולארי בישראל

ועדת הכספים התכנסה לישיבה מיוחדת לכבוד יום הסביבה הבינלאומי ברשות ח”כ גפני יו”ר הועדה.
הנושאים על הפרק היו: הסדרת תקנות הארנונה למתקנים סולארי ותקנות פחת מואץ למערכות סולארית, אולם הדיון יצא מנושאים אלו והקיף את כלל מעורבות המדינה בפרוק חסמים לענף הסולארי.


בתחילת הדיון נשאל הנציג ממשרד האוצר על ידי ח”כ גפני למה צריך לשלם מס על מערכות סולאריות? נציג מהאוצר ענה: שהשאלה לגבי כל מתקן היא האם הסולארי לשימוש עצמי או מביא תועלת כלכלית (עסק לעצמו). היום יש אבחנה מי לשימוש עצמי ומי מביא תועלת כלכלית. המלצת האוצר היא שמערכת לצריכה עצמית לא תשולם ארנונה או תשולם ארנונה קטנה. מערכת שהיא לתועלת כלכלית לא לצריכה עצמית יהיה תשלום קצת יותר גדול. כמו כן התשלום על גגות יהיה מופחת לעומת קרקע. הכוונה לתת פטור או תעריף מופחת לבתים פרטיים.
ח”כ מיקי לוי מיש עתיד שאל למה לפטור רק בית פרטי למה בית חולים הדסה לדוגמה לא מקבל גם פטור? הרי הביה”ח משלם ארנונה גם ככה על הבניין, למה עוד? תכלית ארנונה היא לא לגבות מס רווחים אלא שרותים עירוני.

ח”כ טרטכנברג מהמחנה הציוני טען בפני האוצר לא לקחתם בחשבון השפעות חיצוניות כללית שמטיבות עם המשק, יש תועלות משקיות, על הרווח תגבו מס הכנסה למה ארנונה.
נציג משרד איכות סביבה טען שמזהמים גורמים תחלואה, תחלואה עולה כסף. חיסכון בתחלואה חוסך כסף, הסולארי מפחית מזהמים ולכן מפחית תחלואה וזה לא נלקח בחשבון.
נציג הכנסת סיפר על פרויקט הסולארי שנבנה על גג הכנסת, הכנסת הקימה משיקולים ירוקים, חווה סולארית על שטח גג של 4,600 מ”ר, המתקן מפיק 765,000 קוט”ש במשך שנה. זה רק לצריכה עצמית , הכנסת צרכן יותר גדול שצורך מעל הסכום הנ”ל. המתקן חוסך כ- 400,000 ש”ח בשנה. עוד תחזוקה 50,000 ש”ח , סה”כ חיסכון שנתי של 350,000 ש”ח. לפי החזר ל-10 שנים ניתן לשלם 10 ש”ח למ”ר בשנה ארנונה.

ד”ר שמואל חן מנהל כנסת ירוקה – הרעיון היה לעודד עוד משרדי ממשלה לעשות זאת, צריך להפריד בין ארנונה לשרותים נדרשים, ופה הסולארי לא דורש שום שרות עירוני! לכן המיסוי רק למתקן עסקי שמוכר חשמל. במונה נטו זה רק קיזוז ולחסכון אין הצדקה למיסוי ובטח לא מיסוי עירוני.
הנוכחים המשיכו להעלות תהיות בנוגע למדיניות המיסים בנושא. ח”כ מיקי לוי הוסיף שבמבנה קיים אין הגיון לארנונה רק במתקן קרקעי חדש שאליו סוללים כבישים וכו’. אחד היזמים הסולאריים טען צריך לבטל את הדרישה לניהול ספרים לבתים פרטים, מיותר עבור בית פרטי כל ההתחשבנות המיסוי אנשים לא יפתחו עסק בשביל כמה קולטים. עו”ד איתי כהן מייצג החברות הסולאריות אמר שהרשויות עושות כל אחת מה שבא לה, יש רשויות שגובות סכומים לא הגיוניים. בכל העולם לא עובדים בשיטת ארנונה כמו בארץ אלא הארנונה נקבעת פר נכס.
הילה ביניש מנכ”לית מועצה לבניה ירוקה הוסיפה שיש אלפי גגות פוטנציאלי, מה שקורה לא הגיוני. הגגות האלו לא מנוצלים בגלל חסמים.
ציון נקש ממרכז השלטון המקומי אמר עד עכשיו לא התייעצו איתנו, אנחנו בעד מתן פטור לבית פרטי.

נציג רשות המיסים, משולם ברוך דיבר על מסלול פחת מואץ 25 אחוז, מסלול זה היה תקף זה היה לשנתיים בעבר ופג תוקפו , הוא נשאל למה לא קבוע? וטען שהדבר נמצא בתהליך. בנוגע לניהול ספרים הממשלה פטרה בעבר בית פרטי בתזכיר חוק פרטים מניהול ספרים, היום מחייבים. לדבריו הנושא הוא חלק מתצהיר חוק שנמצא בטיפול., המשיך ואמר שברגע שיעבור התצהיר אז לא יצטרכו ניהול ספרים לבתים.

נציג האוצר אומר שהסכומים המדוברים לארנונה יהיו נמוכים, פחות משקל למ”ר לשנה. עד 200 מ”ר לצריכה ביתי יהיה פטור.

ח”כ גפני פנה אל נציג האוצר ושאל כמה זמן צריך לתשובות מהמשרדים? נציג אוצר ענה שיהיו תשובות תוך חודש.

ח”כ גפני סיכם : לשיטתי צריך פטור מארנונה ליצור חשמל לצריכה עצמית כדי לעודד את הנושא, דורשים בביתי פטור מניהול ספרים, אני דורש עוד חודש תשובות ומבטיח לקבוע דיון נוסף לעוד חודש בנושא.

נציג רשות מיסים מבקש להאריך תקנות פחת מואץ, מי שנהנה ב2013 מהתקנה כבר רץ עם זה הלאה. הבעיה לגבי 2014 ו- 2015 שנפלו בתקופת אי הפטור ויש להתייחס רטרו אקטיבי.
ארנון פנץ איגוד אנרגיה אמר כי הפחת הוא לעודד לקוחת עתיד אין היגיון בעידוד רטרואקטיבי כיוון שהמטרה לגייס לקוחות עתידיים.

בהצבעה של חברי הועדה אושרו תקנות פחת מואץ ל2014 + 2015
לסיכום:
הוחלט על הארכת תקנות הפחת לגבי מתקנים שיחוברו עד לסוף שנת 2015.
יו”ר הוועדה ח”כ גפני סיכם כי ייקבע מועד לישיבת המשך ל- 22.7, במסגרת הדיון יעלו הנושאים הבאים:

  1. אישור תקנות הארנונה שיהיו תקופת לכל הרשויות
  2. הסדרי מיסוי – פטור מחיוב ניהול ספרים, הוצאת חשבוניות לצרכנים ביתיים ועוד
  3. הצגת מתווה להמשך הפחת המואץ ללא הגבלה

נמשיך לעדכן אתכם בשינויים או עדכונים נוספים

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button