ראשי / כתבות ומאמרים / איך יראה משק האנרגיה בישראל בעוד 3 עשורים?

איך יראה משק האנרגיה בישראל בעוד 3 עשורים?

איך ייראה משק האנרגיה במדינת ישראל בשנת 2040? המגמה העולמית היא מעבר לאנרגיה מתחדשת כמו חשמל סולארי, ונראה שסוג האנרגיה הזה רק יילך ויתפשט בשנים הקרובות. באתר “הארץ” פורסמה כתבה שעוסקת בדיוק בשאלה איך ייראה משק האנרגיה בעוד כמה עשורים.

בעוד שהממשלה קבעה לפני כארבע שנים שעד 2020 כעשרה אחוזים מהחשמל בישראל ייוצר באמצעות אנרגיות מתחדשות כמו מערכות סולאריות ביתיות ועסקיות, ארגוני סביבה טוענים שהיעדים שהציבה הממשלה יכולים להיות גבוהים יותר. לאחרונה הושלם מחקר בסוגיה הזו מטעם הפורום הישראלי לאנרגיה ומסקנתו היא שניתן לבסס את הרוב המוחלט של ייצור החשמל במדינה על מקורות אנרגיה מתחדשת.

 

התחזיות השונות לאנרגיה מתחדשת בישראל (מתוך “הארץ”)

ישראל הייתה ותמשיך להיות מדינה שבה האקלים יאפשר להשתמש באנרגיית השמש באופן מקסימלי. למרות זאת, כיום, פחות מאחוז אחד מכושר ייצור החשמל מופק מאנרגיות “נקיות” – כמו שמש ורוח. בעוד שהממשלה בונה תכניות שיתבססו על פחם וגז טבעי, הטענות במחקר הן שניתן להשתמש באנרגיה סולארית ואנרגיית רוח על מנת להפיק אנרגיה.

תחילה יש להתייעל אנרגטית

במחקר נכתב שיש אפשרות להתייעל אנרגטית, להביא לירידה בביקושים לחשמל ולהפנות את המשאבים לשימוש באנרגיות מתחדשות. בשלושת העשורים הקרובים צפוי גידול בצריכת החשמל, ולטענת החוקרים, יהיה ניתן לצמצם גידול זה בכשליש, באמצעות צעדי התייעלות. המשרד לתשתיות לאומיות הציב גם הוא יעד התייעלות עד שנת 2020.

המחקר טוען שלפי התרחיש של התייעלות מקסימלית, ישראל תוכל לייצר חשמל ממקורות מתחדשים בהיקף של 80 אחוזים עד 2040. התחזית הזו תעמוד במבחן כדאיות, אבל בכל מקרה מדובר ביעד אופטימי ושאפתני מאוד. בכל מקרה, כדי להגיע להיקף זה, יש צורך להתקין בכל שנה לוחות פוטו-וולטאיים ומערכות סולאריות עסקיות וביתיות, שיפיקו כ-500 מגה וואט חשמל. בנוסף יש לייצר 180 מגה וואט מטורבינות רוח.

 

יש להסתמך יותר על אנרגיה מתחדשת ופחות על גז

משרד התשתיות הלאומיות לא אופטימי מאוד בכל הנוגע לסוגיה, משום שלטענתו ישנו חסם – כיום אין מערכות אגירה לחשמל בהיקף נרחב ובמחירים שיאפשרו להשתמש בו בצורה שוטפת. עוד הסבירו במשרד שהשמש והרוח הם מקורות חשמל לא יציבים. בפורום הישראלי לאנרגיה טוענים מנגד שאפשר ליצור תמהיל של מקורות אנרגיה ולהבטיח אספקת חשמל סדירה בבוא הזמן.

אין לסמוך רק על הגז הטבעי

תחזית של ייצור חשמל ממערכות סולאריות ומטורבינות רוח בהיקף של 80 אחוז עד שנת 2040 הוא שאפתני, אבל ברור לכולם שהיא לא תתאפשר בשנים הקרובות. ייתכן שהדבר יקרה עד 2040, אבל הדבר תלוי ביכולת לאגור אנרגיה. במשרד התשתיות טוענים ששמש ורוח הם לא מקורות יציבים לייצור חשמל, אבל אם היכולת לאגור אנרגיה תהיה גבוהה, ייתכן מאוד שלא תהיה בעיה בשעות החשכה.

בכל מקרה, ההערכות מדברות על הידלדלות במאגרי הגז הטבעי בעוד כשלושה עשורים. למען הביטחון האנרגטי של ישראל, שימוש במערכות סולאריות ובשלב הנוכחי במונה נטו, יכול רק להועיל. הסתמכות גדולה יותר על מקורות אנרגיה חלופיים בעוד כמה עשורים, צפויה להיות הפתרון.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button