ראשי / כתבות ומאמרים / מערכת סולארית משתלמת יותר מנדל"ן או מניות

מערכת סולארית משתלמת יותר מנדל"ן או מניות

השקעה בסולארי

בחירת אפיק השקעה נכון הינה אחת מהשאלות החשובות ביותר העומדות בפנינו גם בניהול העסק וגם בהשקעה פרטית. עבור רבים מהמשקיעים, הבחירה להשקיע במערכת סולארית במקום לרכוש דירה נוספת או להשקיע במניות נשמעת מעט מוזר. הם קונים ומוכרים מניות בהתאם להמלצת היועץ בבנק, או רוכשים דירה להשקעה במחיר שיא תוך שהם בטוחים שמחירי הנדל”ן יוסיפו לעלות.

אולם איש אינו מבטיח שמה שהיה בעבר הוא בהכרח מה שיהיה בעתיד. להיפך, בחינה מעמיקה של התמורות שחלות בשנים האחרונות בשווקי הנדל”ן וההון מצביעה על המערכות הסולאריות כאפיק ההשקעה המשתלם יותר בטווח הארוך.

השוואה בין אפיקי השקעה

בחירה מושכלת באפיק השקעה ניתן לבצע כאשר משווים בין האפיקים האפשריים השונים על פי מספר פרמטרים. בחרנו להשוות בין שלושה אפיקים: נדל”ן, מניות, מערכת סולארית.

לפני הכל, יש לבחון את התשואה שכל אפיק צפוי להניב לאחר ניכוי ההוצאות הכרוכות בהשקעה. כך למשל, לפני רכישת דירה להשקעה יש להפחית מהתשואה השנתית הצפויה את הוצאות הרכישה, השיפוץ, שכר הטרחה של עורך הדין וכל הוצאה נוספת לה נדרש המשקיע במסגרת ההשקעה.

את התשואה המתקבלת יש לבחון ביחס לרמת הסיכון הכרוך בהשקעה. לדוגמא, השקעה במניה שהתנודתיות בה גבוהה עלולה להיות מסוכנת, מה שמשפיע על מידת האטרקטיביות של ההשקעה.

יש לתת את הדעת גם לאפשרויות המימון המוצעות באותו שוק רלוונטי, כאשר ככל שעולה אחוז המימון ממקורות חיצוניים כך פוחת הסיכון של המשקיע הבודד.

מעבר לכך, יש להביא בחשבון בין היתר, את התחזיות הרלוונטיות להתפתחות השוק אשר צפויות להשפיע על הביקוש וההיצע, חקיקה חדשה שעלולה להטות את המגמה הקיימת, ענייני מיסוי, תקנות וכל גורם שעלול להגביר את אי-הוודאות בשוק.

השקעה בדירה להשכרה לעומת מערכת סולארית

רכישת דירה לצורך השכרה נחשבת באופן מסורתי להשקעה בטוחה ויציבה. כל עוד דמי השכירות גבוהים מההחזר החודשי הנדרש למשכנתא, יכולה הדירה להפוך לנכס המייצר הכנסה קבועה.

אולם לא לעולם חוסן בשוק הנדל”ן. עם תעריפי השכירות נסקו גם מחירי הדירות עצמן, והיום קשה למצוא דירה ש”משלמת” את ההחזר החודשי של המשכנתא עבור עצמה, והמשקיע נדרש להוסיף מכיסו.

בנוסף, השינויים שחלו בחקיקה ובמיסוי על דירות להשקעה שוחקים בשיטתיות את האטרקטיביות של שוק הנדל”ן כאפיק השקעה. רוכשי הדירות נדרשים עתה להון עצמי גבוה בכדי להיות זכאים למשכנתא. במציאות בה ערך הדירות גבוה והבנקים מעניקים הלוואה בגובה של 50% בלבד, רק לאחר תקופה של כ-20 שנה זוכים הרוכשים להפוך לבעלי הנכס.

מעבר לכך, התשואה השנתית בנדל”ן עומדת היום על 4% מערך הנכס, ונחשבת לנדיבה מאוד, אך כאשר השוק בשיא והמחירים גבוהים, כל תנודה במחירים או בריביות עלולה להפוך את התשואה לשלילית. זאת יש לזכור במיוחד לאור הצעדים בהם נוקטים קברניטי המשק בכדי להעלות את היצע הדירות ולהוזיל את המחירים. לכן, בניגוד לעבר, משקיעים אשר רוכשים היום דירה להשקעה אינם יכולים עוד להיות בטוחים כי ימכרו אותה ברווח וייהנו מעליית ערכה.

לעומת השקעה בנדל”ן, לטובת השקעה במערכת סולארית יעניקו הבנקים מימון של עד 80% בריבית נמוכה. בנוסף, מניבה ההשקעה במערכת סולארית תשואה דו-ספרתית שנעה בין 12% ל-18%. חשוב לציין,שהתשואה מהשקעה במערכת סולארית תלויה בתפוקת השמש בלבד, ולא בהיצע וביקוש, מה שמקטין את אי-הוודאות. וחשוב מכל, המערכת הסולארית משלמת עבור עצמה ולא דורשת לפרוס את ההלוואה על פני עשורים. מהיום הראשון לפעולתה של המערכת הסולארית מכסה ההחזר את ההשקעה, ואף מניב רווחים.

השקעה במניות ותכניות חיסכון לעומת מערכת סולארית

בניגוד לנדל”ן, שוק ההון יכול להציע אפיקי השקעה המאפשרים מימוש מיידי ברווחים לא מבוטלים. אולם מדובר ב”משחק” שאינו מתאים לבעלי לב חלש. המסחר בשוק ההון מאופיין ברמת תנודתיות גבוהה וחדה, וההתנהלות בו דורשת מעקב הדוק ויומיומי, התמודדות עם הצורך לנהל סיכונים ולקבל החלטות הרות גורל בזמן קצר. זירת שוק ההון מושפעת באופן מיידי מתחזיות וספקולציות במקרה הטוב, ומאירועים כלכליים, ביטחוניים ואחרים המתרחשים ברחבי הגלובוס במקרה הרע.

אל מול הזירה הכאוטית שהיא הבורסה, מאופיין השוק הסולארי בכל העולם ביציבות. השקעה בו איננה משחק ותניב תשואה מרשימה, גם עבור מי שאינו מכיר את הענף, וניהול ההשקעה לא דורש מעקב יומיומי, מתח וזמן. אמנם מימוש הנכס אינו מיידי כמו מניות, אך בהתנהלות נכונה הסיכון לספוג הפסדים כבדים בזמן קצר נמוך עד בלתי אפשרי.

גם אפיקי ההשקעה הסולידיים שמציעים הבנקים פחות אטרקטיביים מהשקעה במערכת סולארית. תכניות החיסכון והפק”מים השונים מאופיינים בריבית אפסית, לבטח נמוכה יחסית לתשואה שיכולה להניב השקעה במערכת סולארית.

ניתן לסכם כי מערכת סולארית היא אפיק השקעה בטוח, הדורש הון עצמי נמוך ומספק תשואה טובה בסיכון מינימלי לעומת רוב אפיקי ההשקעה המוכרים היום.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button