ראשי / כתבות ומאמרים / שיקולים תכנוניים בהקמת מערכת סולארית

שיקולים תכנוניים בהקמת מערכת סולארית

כידוע, לכל גג יש את התנאים הספציפיים הייחודיים לו. לכן, על מהנדסי החברה מוטלת המשימה להקים את המערכת שתיתן את התפוקה המירבית בהתאם לתנאי השטח הקיימים. חשוב לדעת: מערכת סולארית פוטו-וולטאית מורכבת משני רכיבים עיקריים: הראשון, פאנלים סולאריים.

אלה קולטי השמש הקולטים את קרינת אור השמש ומייצרים חשמל. בעברית "חשמל זרם ישר" או חשמל DC. ממיר המתח הוא הרכיב השני. ממיר המתח, או מהפך, הוא הרכיב אשר לוקח את החשמל במתח ישר והופך אותו לחשמל זרם חילופין או מתח AC, המתאים לצריכת החשמל ברשת החשמל במדינת ישראל.

לכן, על מנת לנצל את מלוא פוטנציאל השטח שלנו, עלינו לדאוג כי המערכת שלנו מתוכננת היטב. כאשר אנחנו ניגשים לגג חדש, עלינו להתחשב במספר פרמטרים עיקריים:

אחד, הצבת הפאנלים ומקסום ייצור החשמל בשעות השיא, עם התחשבות בתעריפי החשמל השונים בשעות השונות ובעונות השנה השונות. העמדת המערכת באופן יציב ללא הצללות, הוא הגורם השני. חיווט חשמלי מהפאנלים ועד ממיר המתח והזרמת החשמל למבנה ולרשת החשמל, עם מינימום איבודי אנרגיה מיותרים.

תכנון זה מתבצע ע"י מהנדסי החברה באמצעות מדידת הגג, מידול שלו בתוכנה ייעודית לתכנון מערכות סולאריות. המהנדסים ממקמים את הגג בנקודת ציון מדויקת לפי מיקומו הגיאוגרפי, התוכנה יודעת לצפות את ייצור החשמל לאורך כל השנה, עם השינויים במזג האויר וההצללות הצפויות כתוצאה מגורמים חיצוניים ומתכנון הפריסה שתכננו.

מערכות "מונה נטו" לעסקים פועלות בשיטת קיזוז לפי תעריפי חשמל שמפורסמים ע"י רשות החשמל. תעריפי החשמל בעצם אומרים שבכל עונה במהלך השנה ובכל שעה במהלך היום תעריפי החשמל הם שונים, בהתאם לתעריפים שמפורסמים ע"י רשות החשמל. למשל, בחודשי יולי ואוגוסט החמים, משעה עשר בבוקר ועד חמש אחה"צ, הצריכה היא בשיא כי כולם מפעילים מזגנים ואמצעי קירור שונים ובאותו הזמן מחיר החשמל הוא גבוה בגלל הביקוש הגבוה. לכן, גם עלותו היא הגבוהה ביותר במשך השנה. בדיוק באותו הזמן, המערכת הסולארית עובדת במיטבה וכל קילווט/שעה שהצלחנו לייצר באמצעות המערכת באותו הרגע הוא קילווט/שעה שלא משכנו מחברת החשמל וחסכנו את עלותו היקרה.

לפי כך, תכנון טוב של המערכת, אשר לוקח בחשבון את המשתנה הזה, יכול לחסוך לנו חלק ניכר מהוצאות החשמל שלנו. לכן, בשיקולי התכנון עלינו לשאוף לכוון את המערכת אל מול קרני השמש בצורה אופטימלית בחודשים ובשעות אלו. אם זה מתאפשר לפי תנאי השטח, נכוון את המערכת בזווית של סביב 15 מעלות לכיוון השמיים, יחסית לקרקע, כמובן, ובאזימוט לכיוון דרום, כיוון שזה מיקומה של השמש בחודשי הקיץ.
אם תנאי השטח לא מתאימים, נשתדל למקסם את העמדת המערכת כמה שיותר קרוב לפרמטרים אלה.
מה שמחזיק את הפאנלים זו קונסטרוקציה מאלומיניום. על המערכת להיות מחוברת לגג בצורה חזקה ויציבה. בגגות, לדוגמא, מסוג איסכורית או רעפים, הקונסטרוקציה תתחבר ישר לפטות, לקורות שמחזיקות את כיסוי הגג, עם איטום ייעודי שימנע נזילות לאורך השנים. בגגות בטון או גגות שטוחים, המערכת תמוקם על אבני משקולת שיחזיקו את המערכת כדי שלא תעוף ברוח. או, לחלופין, תיתמך ע"י מעקות הגג בקידוח.
בשני סוגי הגג, קונסטרוקטור מוסמך ידאג לתכנן את המערכת באופן בטיחותי, כך שהמערכת תוכל לעמוד גם בתנאי מזג אויר קיצוניים.

יש לקחת בחשבון את המרחקים בין השורות, כך ששורה אחת לא תצליל על רעותה.
כמו כן, יש לדאוג למעברי שירות, כדי שיהיה ניתן לטפל במערכת בצורה נוחה ובטיחותית לאורך כל ימי חייה. יש לשים לב גם כי לא כדאי להציב פאנלים במקומות בהם יש רוב היום הצללה מגורם חיצוני. לדוגמא, במקרה הזה, אנחנו יכולים לראות מבנה טכני אשר נותן צל מדרום לכיוון צפון. באמצעות התוכנה אנחנו בודקים מה השטח שעליו הוא מצליל, ודואגים לפנות אותו מפאנלים, כך שפאנלים אלו לא יפגע מהצללה ויעבדו בצורה מקסימלית.

חיווט המערכת מבחינה חשמלית חייב להיות חכם, פשוט ובעיקר ברור לכל אחד, כך שאם תהיה תקלה בעתיד, כל איש מקצוע מהתחום שיעלה לגג לטפל במערכת, יוכל להבין ולטפל במערכת בקלות.
הכבלים שמוליכים את החשמל לכיוון הממיר חייבים להיות כבלים תקניים ובאיכות גבוהה, אשר מתאימים לכל תנאי מזג אויר חיצוני למשך כל חיי הפרויקט. את הכבלים יש לשים בתוך תעלות פח מאווררות שמגינות על הכבלים מפני נזקי מזג האויר. את הממירים יש למקם במקום נוח ונגיש לטיפול ולתחזוקה, ולהשתדל להוליך אליהם את החשמל מהפאנלים בדרך הקצרה ביותר עם חתך כבלים נכון, בכדי שלא לספוג הפסדי אנרגיה בדרך מהפאנל אל הממיר.

חשוב לי להדגיש:
תכנון טוב של המערכת הסולארית יגדיל משמעותית את תפוקת החשמל מהמערכת שלכם.

כתבות שעשויות לעניין אותך

There are no reviews yet. Be the first one to write one.

Call Now Button